Vi vil så gerne høre til

Vi vil gå rigtig langt for at høre til i flokken. Bare tænk på Mulle i Bjarne Reuters bog Zappa. ’Du vil jo gerne være med i hulen, ik' Mulle?’, spurgte Peter Reichardt i filmatiseringen og det ville Mulle godt, så han åd skovsneglen.

Det ligger meget dybt i os at være en del af fællesskabet. Fra en evolutionsmæssig baggrund, er der gode forklaringer på det. Det var vanskeligere at overleve alene end i en flok. Derfor var det vigtigt for os at være drevet mod fællesskabet og derfor er den drift stærk hos os den dag i dag.

Og vi vil gå langt for at høre til. Vi efterligner kropssprog og talemåder meget hurtigt. Vi vil sågar bakke op om en håbløs sag, blot for at være en del af en gruppe. Tænk blot på de mange fans bag AGF og Brøndby, der holder ved trods deres hold skal så gruelig meget igennem 🙂

Solomon Asch lavede en række eksperimenter omkring dette tilbage i 1950'erne. Et af dem kan du få indblik i nedenfor. Det viser at vi er villige til at svare forkert sammen med gruppen, selvom vi ved at det ikke er rigtigt. Ret interessant. 

Få mail når der er nyt​

Online-kursus i nudging og adfærdsdesign

Lær mere om adfærdsøkonomi

  • Cover til Hulemænd i habitter af Jens Balle

    Hulemænd i habitter – 3. udgave

    kr. 99,00kr. 199,00
    Vælg muligheder

Leder du efter noget specielt?

Andre blogs om nudge og adfærdsdesign

Black Friday: Knaphed sælger!

Det er nu den uge, mange af os frygter: Black Friday rammer! Desværre misforstår nogle virksomheder konceptet og lancerer Black Week eller Black November – måske de bare skulle gå…

Hotel med indbygget huskeleg

Tænk altid på om dit brugerdesign også er til gavn og glæde hos dine kunder. Jeg oplevede et hotel, der måske kunne spare på noget plastik, men til gengæld risikere…