Vi hører det vi ser ??

Dette indlæg kører lige på og hårdt. Start med at se denne video inden du læser videre!

Udover at det er lidt irriterende at sidde og kigge på en mand, der siger “Ba” og “Da” er der ikke noget underligt ved den video, vel?

Prøv så at se – eller rettere høre – den igen med lukkede øjne. (Husk at sætte den i gang inden du lukker øjnene!)

Var der en forskel? De fleste vil opleve at lydene på videoen, når man ikke bruger synet, hele vejen er “Ba”.

Det kaldes McGurk-effekten og du hører “Da” fordi hans mundbevægelse passer med den lyden. Faktisk er mundbevægelsen “Ga”, men du hører formentlig “Da”. Den forkerte mundbevægelse får lov til at forvirre hjernen og derfor hører vi ikke lyden “Ba” længere.

Der er mange eksempler her på bloggen på, hvordan vort syn kan snyde os, men vore ører kan altså også opfatte forkert. Pludselig mister sætningen “jeg hørte det med mine egne ører” lidt betydning.

Andre faktorer spiller ind

Vi hører nemlig ikke fakta men påvirkes af andre – måske irrelevante? – faktorer som det vi ser. Din baggrund kan også spille ind. For eksempel mener de fleste jeg kender, at en ambulance siger “babu babu babu” men sydpå i Europa, har jeg oplevet børn der sagde “buba buba buba” i stedet.

Trods McGurk opdagede dette allerede i 1976 (læs om deres forskning her) ved vi stadig ikke helt hvorfor det forholder sig sådan. Mange har forsøgt at løse gåden – bl a ved hjælp af computermodeller som i dette forsøg. For at forstå det vi oplever prøver hjernen at kæde forskellige stimuli sammen. I eksemplet her prøver hjernen altså at sætte lyden og billedet sammen, hvilket ikke stemmer overens og vi “hører forkert”.

Du kan lære mere om lyd-bedrag her:

Få mail når der er nyt​

Online-kursus i nudging og adfærdsdesign

Lær mere om adfærdsøkonomi

  • Cover til Hulemænd i habitter af Jens Balle

    Hulemænd i habitter – 3. udgave

    kr. 99,00kr. 199,00
    Vælg muligheder

Leder du efter noget specielt?

Andre blogs om nudge og adfærdsdesign

Black Friday: Knaphed sælger!

Det er nu den uge, mange af os frygter: Black Friday rammer! Desværre misforstår nogle virksomheder konceptet og lancerer Black Week eller Black November – måske de bare skulle gå…

Hotel med indbygget huskeleg

Tænk altid på om dit brugerdesign også er til gavn og glæde hos dine kunder. Jeg oplevede et hotel, der måske kunne spare på noget plastik, men til gengæld risikere…