Markederne går op og ned - tid i markedet betyder mest for dit afkast

Tid i markedet betyder mest

Rigtig mange investorer bruger megen tid på market-timing. Skal jeg købe eller sælge nu? Men rigtig meget peger på at tiden i markedet betyder mere for dit afkast.

Jeg har kigget på data for danske aktier (OMX C20) fra januar 1997 og frem til 23. oktober 2019. Det er altså data for aktier, der både indeholder dot-com-krisen og finanskrisen, som er dårlige aktie-tider de fleste kan huske.

Alligevel viser afkastene at aktier er gode at investere i – især hvis man lader tiden arbejde for sig. Med 1 års tidshorisont har man 68 % sandsynlighed for at få positivt afkast. Med 10 års tidshorisont er vi oppe på 96 % sandsynlighed for positivt afkast. Og det er altså selvom vi har data for aktiefald under finanskrisen med i disse tal.

Tør du gå ud af aktier?

I øjeblikket overvejer flere at forlade aktier – måske kommer der dårlige tider om lidt? Det lyder som en god ide, men det er som bekendt svært at spå. Især om fremtiden.

Time In The Market Beats Timing The Market – Almost Always

Ken Fisher

Og hvad nu hvis du ikke får ret? Hvad nu hvis du går ud og markedet stiger yderligere? Det kan have stor betydning for dit afkast, hvis du misser de gode dage.

I den her video taler jeg om de psykologiske aspekter ved at gå ud af markedet. For du risikerer jo både at få ret og ikke at få ret. Men begge situationer kan være svære at navigere i, for følelserne arbejder imod dig.

Få mail når der er nyt​

Online-kursus i nudging og adfærdsdesign

Lær mere om adfærdsøkonomi

  • Cover til Hulemænd i habitter af Jens Balle

    Hulemænd i habitter – 3. udgave

    kr. 99,00kr. 199,00
    Vælg muligheder

Leder du efter noget specielt?

Andre blogs om nudge og adfærdsdesign

Black Friday: Knaphed sælger!

Det er nu den uge, mange af os frygter: Black Friday rammer! Desværre misforstår nogle virksomheder konceptet og lancerer Black Week eller Black November – måske de bare skulle gå…

Hotel med indbygget huskeleg

Tænk altid på om dit brugerdesign også er til gavn og glæde hos dine kunder. Jeg oplevede et hotel, der måske kunne spare på noget plastik, men til gengæld risikere…