Tag bedre beslutninger med adfærdsøkonomi

bedre-beslutninger-med-adfaerdsoekonomi-hulemaend-i-habitterEt tilbagevendende spørgsmål jeg ofte hører er hvordan man så kan bruge det der adfærdsøkonomi i praksis? Man kan nemt gøre opmærksom på nogle af de bias og beslutningsfejl vi typisk gør, men hvad så? Det har Greg Davies et godt bud på.

Fra en tro på at vi mennesker traf rationelle beslutninger er vi efterhånden bredt blevet enige om at det ikke altid er tilfældet. Vi har en tendens til at begå de samme fejl igen og igen når vi skal træffe beslutninger. Men hvordan kan man så blive bedre til at træffe beslutninger?

Greg Davies har tidligere været strateg i Barclays Bank, hvor han brugte adfærdsøkonomi i rådgivningen af deres private banking kunder (det har jeg tidligere skrevet om her).

Han mener man kan bruge viden om adfærdsøkonomi til at forbedre mange beslutninger. For vi lader os påvirke uhensigtsmæssigt på en række områder.

Træf bedre beslutninger

Ifølge Greg skal man bl a have fokus på:

  1. Omgivelsernes påvirkning af beslutninger
  2. Beslutningsprocessen – hvordan kan vi undgå at “falde i”?
  3. Hvordan du agerer/reagerer (selvindsigt)

Omgivelserne og øjeblikket påvirker nemlig de beslutninger vi tager og det er ikke altid fornuftigt. Er det for eksempel en beslutning om en langsigtet investering, er det ikke sikkert vi skal basere den på den øjeblikkelige situation i markedet. For eksempel kunne nogle måske finde på at vente med at købe aktier før det franske valg af frygt for negative udsving hvis den forkerte kandidat vandt. Men det er ikke sikkert at det har den store betydning på lang sigt.

Samtidig kan man med fordele opstille en beslutningsproces, der søger at minimere risikoen for at falde i de normale fælder. Man kan designe processen, så det er nemmere at foretage rigtige valg. Vil man for eksempel undgå at junkfood kan det være smart at lave en huskeliste inden man handler og undgå at handle på tom mave. På samme måde kan man lave regler eller huskelister på andre områder, så man træffer bedre beslutninger.

Endelig er det ikke alle, der reagerer ens. Derfor kræver det selvindsigt så man kan være opmærksom på evt nødvendige individuelle behov for at undgå situationer, hvor man lader sig påvirke. Greg Davies har tidligere nægtet at opholde sig i lokaler med løbende kursopdateringer, da han ikke ønskede at blive påvirket af den øjeblikkelige udvikling på markederne. Andre kan måske bedre håndtere det.

Hør ham forklare hvordan du kan træffe bedre beslutninger her:

Du kan læse mere om de typiske fejl vi gør og tips til at bruge det i hverdagen i Hulemænd i habitter.

Du kan læse mere om Jens Balles foredrag om adfærdsøkonomi her.

Få mail når der er nyt​

Online-kursus i nudging og adfærdsdesign

Lær mere om adfærdsøkonomi

  • Cover til Hulemænd i habitter af Jens Balle

    Hulemænd i habitter – 3. udgave

    kr. 99,00kr. 199,00
    Vælg muligheder

Leder du efter noget specielt?

Andre blogs om nudge og adfærdsdesign

Black Friday: Knaphed sælger!

Det er nu den uge, mange af os frygter: Black Friday rammer! Desværre misforstår nogle virksomheder konceptet og lancerer Black Week eller Black November – måske de bare skulle gå…

Hotel med indbygget huskeleg

Tænk altid på om dit brugerdesign også er til gavn og glæde hos dine kunder. Jeg oplevede et hotel, der måske kunne spare på noget plastik, men til gengæld risikere…