Sundhedsindsats der virker på arbejdspladser

udbytte-af-sundhedsordninger-hulemaend-i-habitterArbejdsgivere vil have sunde medarbejdere. Formentlig fordi vi så kan yde mere. En global trend – startet i USA, selvfølgelig – går sin sejrsgang med fokus på sund mad, motion, arbejdsvaner, balance i livet, søvn og andet, der påvirker medarbejdere.

Herhjemme har virksomheder blandt andet indført sundere mad i kantinen, arrangeret motion for medarbejdere eller sundhedsundersøgelser. Hos DONG indgår dialog om søvn med medarbejderne og medarbejdernes søvn kan overvåges med en app.

Men hvordan får man mest ud af indsatsen overfor medarbejderne? Det har dr David Asch fra Wharton University kigget nærmere på i et projekt med titlen Behavioral Economics Holds Potential to Deliver Better Results for Patients, Insurers, and Employers.

Han hævder blandt andet at belønning ikke virker særlig godt. Det gør mulighed for tab derimod. En gruppe, der risikerede at miste penge, lavede 50 % mere motion end kontrolgruppen, mens en gruppe, der fik penge for at lave motion, ikke ydede mere.

Det skyldes vores tabsaversion. Vi hader tab dobbelt så meget som vi værdsætter gevinster. Det kan du læse mere om her.

Hør ham tale om hvordan man får succes med helbredsprogrammer her:

(Hvis du hellere vil læse det, kan du finde et udskrift af interviewet, der stammer fra en Wharton-podcast, her.)

Du kan også købe adgang til hans projekt her: Behavioral Economics Holds Potential to Deliver Better Results for Patients, Insurers, and Employers

Få mail når der er nyt​

Online-kursus i nudging og adfærdsdesign

Lær mere om adfærdsøkonomi

  • Cover til Hulemænd i habitter af Jens Balle

    Hulemænd i habitter – 3. udgave

    kr. 99,00kr. 199,00
    Vælg muligheder

Leder du efter noget specielt?

Andre blogs om nudge og adfærdsdesign

Black Friday: Knaphed sælger!

Det er nu den uge, mange af os frygter: Black Friday rammer! Desværre misforstår nogle virksomheder konceptet og lancerer Black Week eller Black November – måske de bare skulle gå…

Hotel med indbygget huskeleg

Tænk altid på om dit brugerdesign også er til gavn og glæde hos dine kunder. Jeg oplevede et hotel, der måske kunne spare på noget plastik, men til gengæld risikere…