Sikkerhed kan få os til at søge risiko


Jeg overværede i weekenden en diskussion mellem en konfirmand og hans far vedrørende cykelhjelmen. Drengen mente tiden var inde til at droppe cykelhjelmen – faren var ikke enig. Cykelhjelme er vigtige, men noget tyder på at de også kan gøre os mere risikovillige.

Det fandt to psykologer i et forsøg. Under dække af en undersøgelse om øjenbevægelser blev deltagerne iført enten en kasket eller en cykelhjelm med eyetracking-udstyr monteret.

Derefter skulle de spille et computerspil, mens man trackede deres øjne. Det var i hvert fald den historie man fortalte dem, for i virkeligheden ville man kigge på noget andet. Man ville nemlig kigge på deres risikovillighed i et spil med navnet Balloon Analogue Risk Task.

I computerspillet skulle man puste en ballon op. Jo mere luft der kom i ballonen jo flere point fik man. Sprang ballonen mistede man alle point.

Deltagere med en cykelhjelm på, var mere risikovillige og pumpede mere luft i ballonerne.

Sikkerhed sænker paraderne

Følelsen af sikkerhed kan altså få os til at være risikovillige også selvom der ikke er nogen sammenhæng mellem sikkerhedsudstyret og risikoen. For cykelhjelmen havde jo ikke noget med sikkerhed at gøre i forsøget. Måske det forklarer andre situationer, hvor vi føler os sikre og derfor opfører os dumt.

Det kan måske også forklare hvorfor så mange faldt for Bernie Madoff’s svindel. Han gik nemlig ikke nødvendigvis efter ‘dumme investorer’ men opsøgte gerne de ‘intelligente investorer’. Blandt hans investorer fandt man for eksempel nationalbanker, universiteter og meget meget velhavende mennesker.

Men hvordan kunne de falde for hans bedrag? Ja måske fordi de følte sig sikre, baseret på deres viden og intelligens.

Det beskriver psykologen Maria Konnikova blandt andet i bogen  The Confidence Game, hvor hun kigger nærmere på en række af de kendte bedragerier eller Ponzi-schemes, som de også kaldes.

Intelligensen og den store viden gør os måske sikre og så bliver vi mere riskovillige.

If you’re absolutely certain you’re too clever to fall for a scam, then you’re actually the perfect mark

Forresten hører det med til historien om cykelhjelme i indledningen, at faren naturligvis IKKE selv cykler med cykelhjelm.

Du kan læse mere om undersøgelsen af risiko og cykelhjelme her.

Få mail når der er nyt​

Online-kursus i nudging og adfærdsdesign

Lær mere om adfærdsøkonomi

  • Cover til Hulemænd i habitter af Jens Balle

    Hulemænd i habitter – 3. udgave

    kr. 99,00kr. 199,00
    Vælg muligheder

Leder du efter noget specielt?

Andre blogs om nudge og adfærdsdesign

Black Friday: Knaphed sælger!

Det er nu den uge, mange af os frygter: Black Friday rammer! Desværre misforstår nogle virksomheder konceptet og lancerer Black Week eller Black November – måske de bare skulle gå…

Hotel med indbygget huskeleg

Tænk altid på om dit brugerdesign også er til gavn og glæde hos dine kunder. Jeg oplevede et hotel, der måske kunne spare på noget plastik, men til gengæld risikere…