Sidste nye fra Dan Ariely

Hvordan får man kunder til at hæve færre penge i pengeautomater? Det har Dan Ariely et bud på og han ved også noget om studerende og pendlere.

Dan Ariely har lige været på konferencen Behavioral Exchange i London. Her talte han om hans nyeste forskning og han kom vidt omkring.

En interessant bemærkning, er at adfærdsforskningen kræver at vi løbende tester, for vore præferencer og omverden ændrer sig. Det kan få os til at ændre adfærd. Så når vi har fundet en løsning er vi ikke i mål. Det kan være anderledes i morgen.

Når Dan Ariely arbejder med at ændre vores adfærd, bruger han værktøjer fra to grupper:

  • Friction
  • Fuel

Friction handler om at, fjerne det der gør det vanskeligere ,at gøre det ønskede, mens fuel handler om at motivere os til at gøre det rigtige. Fuel er langt mere kompleks.

Du kan se hans tale her – den tager ca 45 min, hvorefter der er ca 20 min Q&A. Han taler blandt andet om:

  • Færre kontanter i omløb – pengeautomater
  • Få studerende til at komme til eksamen
  • Optimering af transport – bla pendlere
  • Tabsaversion
  • Forsøg med at få piger til at interessere sig for IT-studier
  • Øge skattebetalingerne
  • Kreditkort og Pain of Paying

Få mail når der er nyt​

Online-kursus i nudging og adfærdsdesign

Lær mere om adfærdsøkonomi

  • Cover til Hulemænd i habitter af Jens Balle

    Hulemænd i habitter – 3. udgave

    kr. 99,00kr. 199,00
    Vælg muligheder

Leder du efter noget specielt?

Andre blogs om nudge og adfærdsdesign

Black Friday: Knaphed sælger!

Det er nu den uge, mange af os frygter: Black Friday rammer! Desværre misforstår nogle virksomheder konceptet og lancerer Black Week eller Black November – måske de bare skulle gå…

Hotel med indbygget huskeleg

Tænk altid på om dit brugerdesign også er til gavn og glæde hos dine kunder. Jeg oplevede et hotel, der måske kunne spare på noget plastik, men til gengæld risikere…