Sådan snyder tryllekunstnere os

Vi har sikkert alle ladet os dupere af en tryllekunstner på et tidspunkt. Hvad enten det er en klassisk tryllekunstner, en humoristisk som Rune Klan eller en manipulerende som Jan Hellesø i Fuckr med din hjerne, så har vi sikkert siddet tilbage med tanken “Hvordan fa….. gjorde han det?”.

Jeg har tidligere skrevet om det snydende syn. Og det er jo faktisk det de gør mest i, nemlig at manipulere med vores syn. De kan ikke trylle ting hverken væk eller frem. Men de kan få os til at tro det ved at snyde os. 

Vi har stor tillid til synet, men det er forholdsvist nemt at manipulere med det. Prøv blot at vurdere hvilken sort cirkel er størst her:

synsbedrag

Umiddelbart ser det ud til den sorte cirkel til venstre er størst. Men de er faktisk lige store. Men de grå cirkler ved siden af de sorte forvirrer billedet. Også selvom de ikke var en del af spørgsmålet. 

På samme måde arbejder tryllekunstnere. De styrer vores opmærksomhed og får dermed mulighed for at gøre klar til at overraske i det skjulte.

Normalt lader tryllekunstnere os ikke komme med bag ved tricket. Men neurologerne Stephen Macknik og Susana Martinez-Conde, der også tryller lidt selv, har kigget nærmere på hvordan tryllekunstnere arbejder.

Ved hjælp af blandt andet eyetracking, der observerer, hvor vi kigger hen, har de kunnet afkode hvordan nogle tricks virker. Det kan du se mere om i denne video fra Scientific American. Og se bare med – det vil ikke ødelægge næste uges Fuckr med din hjerne eller Rune Klans næste show!

Du kan læse mere om deres forskning i bogen Sleights of Mind eller du kan se mere på deres site.

Få mail når der er nyt​

Online-kursus i nudging og adfærdsdesign

Lær mere om adfærdsøkonomi

  • Cover til Hulemænd i habitter af Jens Balle

    Hulemænd i habitter – 3. udgave

    kr. 99,00kr. 199,00
    Vælg muligheder

Leder du efter noget specielt?

Andre blogs om nudge og adfærdsdesign

Black Friday: Knaphed sælger!

Det er nu den uge, mange af os frygter: Black Friday rammer! Desværre misforstår nogle virksomheder konceptet og lancerer Black Week eller Black November – måske de bare skulle gå…

Hotel med indbygget huskeleg

Tænk altid på om dit brugerdesign også er til gavn og glæde hos dine kunder. Jeg oplevede et hotel, der måske kunne spare på noget plastik, men til gengæld risikere…