Sådan ændrer du adfærd

Når nu vi har forklaret folk, hvad der er det bedste for dem, hvorfor gør de det så ikke? Det spørgsmål stiller mange sig hver dag. Det kan være politikere. Eller embedsmænd. Eller læger. Eller det kan være dig, når du arbejder med andre mennesker.

Vi er ikke altid så rationelle og vi træffer beslutninger på bestemte måder. Desværre har vi ikke altid tid eller energi til at gennemgå alle fakta rationelt.

Derfor kan man hjælpe andre til at træffe bedre valg med adfærdsdesign. For eksempel kan vi gøre det nemmere eller sværere at gøre, der ikke er godt for den enkelte.

Det kalder man friktion og du kan høre Dan Ariely fortælle mere om det her.

Få mail når der er nyt​

Online-kursus i nudging og adfærdsdesign

Lær mere om adfærdsøkonomi

  • Cover til Hulemænd i habitter af Jens Balle

    Hulemænd i habitter – 3. udgave

    kr. 99,00kr. 199,00
    Vælg muligheder

Leder du efter noget specielt?

Andre blogs om nudge og adfærdsdesign

Black Friday: Knaphed sælger!

Det er nu den uge, mange af os frygter: Black Friday rammer! Desværre misforstår nogle virksomheder konceptet og lancerer Black Week eller Black November – måske de bare skulle gå…

Hotel med indbygget huskeleg

Tænk altid på om dit brugerdesign også er til gavn og glæde hos dine kunder. Jeg oplevede et hotel, der måske kunne spare på noget plastik, men til gengæld risikere…