Rosiner kan forudsige børns muligheder

rosinEr dit barn 20 måneder gammel og har du en rosin og en kop, kan du teste hans eller hendes fremtidsmuligheder. 

Jeg har tidligere skrevet om det kendte marshmellow-forsøg, hvor man testede 4-5 årige i et lignende forsøg. Det viste også en sammenhæng mellem viljestyrke og evne til, at klare sig senere i livet. De børn, der kunne undlade, at spise marshmellowen, klarede sig bedre senere i livet.

I et netop offentliggjort forsøg, har man testet viljestyrke hos 20 måneder gamle børn. De skulle vente fem minutter med at røre en rosin, der var placeret under en kop foran dem. Det har man nu testet på 558 børn siden 1985.

Otte år senere er de samme børn, blevet undersøgt af psykologer. De kiggede blandt andet på børnenes evne til at fokusere og hvordan de klarede sig i skolen. Her viste der sig en klar sammenhæng til, hvorvidt de havde ventet med, at røre rosinen. 

De børn, der kunne vente, kunne bedre fokusere og klarede sig bedre i skolen.

Undersøgelsen viste også, at for tidligt fødte børn havde udfordringer med, at fokusere og skolen.

Skulle du vælge, at teste dit barn, så fortvivl ikke, hvis han eller hun ikke kan lade være med at røre rosinen. Der er nemlig muligheder for at forbedre hendes eller hans evne til at fokusere. Det viser en anden undersøgelse, der blandt andet fremhæver yoga og kampsport, som gode muligheder for, at øge barnets koncentrationsevne. 

I øvrigt kan man løbe tør for viljestyrke, hvis man lige har brugt den. Det viste et forsøg med chokoladekage og radiser – læs om det her.

Du kan læse mere om undersøgelsen med rosiner her.

Få mail når der er nyt​

Online-kursus i nudging og adfærdsdesign

Lær mere om adfærdsøkonomi

  • Cover til Hulemænd i habitter af Jens Balle

    Hulemænd i habitter – 3. udgave

    kr. 99,00kr. 199,00
    Vælg muligheder

Leder du efter noget specielt?

Andre blogs om nudge og adfærdsdesign

Black Friday: Knaphed sælger!

Det er nu den uge, mange af os frygter: Black Friday rammer! Desværre misforstår nogle virksomheder konceptet og lancerer Black Week eller Black November – måske de bare skulle gå…

Hotel med indbygget huskeleg

Tænk altid på om dit brugerdesign også er til gavn og glæde hos dine kunder. Jeg oplevede et hotel, der måske kunne spare på noget plastik, men til gengæld risikere…