Fodgængerovergang i storby

Rød mand = stå – eller er det?

Man må kun gå over for grønt, men mange ser ikke det store problem i at bryde den regel. Nogen gange fordi vi syntes vi har ventet længe, andre gange fordi vi har travlt. Men måske kan lidt underholdning gøre os bedre i trafikken.

En af mine favoritscener i DRs “Nanna” handler om trafikundervisning, hvor Nannas klasse skal lære at gå over vejen i et lyskryds. Det går ikke så godt og de kigger så grundigt til begge sider, at lyset når at blive rødt igen. Flere gange. (Du kan se eller gense afsnittet her)

Sådan et lyskryds har vi også i Kolding, hvor man kan kun nå halvvejs over på et grønt signal. Det irriterede forleden en ung mand på modsatte side, så efter at have ventet lidt, gik han to meter til venstre for fodgængerfeltet og krydsede vejen.

Det hedder på engelsk “jaywalking” og er et stort problem i mange byer.

Også i canadiske Quebec, hvor man derfor har lanceret en kampagne ved en række busstop. Her kan man lege med sit eget “spejlbillede” – se med her:

Tanken er altså at fange folks interesse og gøre dem opmærksomme på risikoen i trafikken, ved at lade din figur på skærmen blive kørt ned….

Som man ofte ser, har kampagnen delt vandene. Nogen mener den er alt for morbid, mens andre finder den ganske interessant.

Hvad tror du? Vil det kunne gøre noget ved dine vaner som fodgænger?

Dansende lyssignal

Det er ikke første forsøg på at få fodgængere til at følge lyssignalerne. I 2014 introducerede Smart en kampagne med en dansende rød mand i lyssignalerne.

Formålet her var dog blot at holde på de ventende, lidt ligesom man gør med et ur, der tæller ned:

For vi gider ofte ikke at vente, når vi ikke ved hvor længe det vil vare. Det er derfor en god idé at give dine kunder eller klienter en indikation af hvor lang tid, de skal vente.

Få mail når der er nyt​

Online-kursus i nudging og adfærdsdesign

Lær mere om adfærdsøkonomi

  • Cover til Hulemænd i habitter af Jens Balle

    Hulemænd i habitter – 3. udgave

    kr. 99,00kr. 199,00
    Vælg muligheder

Leder du efter noget specielt?

Andre blogs om nudge og adfærdsdesign