Rod får os til at spise

De fleste vil hævde, at de spiser når de er sultne og til de er mætte. Men mange andre faktorer spiller ind på den mængde vi spiser.

Nogle af de faktorer, der påvirker os, virker meget logiske. For eksempel at synlige madvaner kan give lyst til at spise. Eller at tallerken-størrelse kan påvirke den mængde man spiser. Men i dag skal du høre om en knap så logisk faktor, der får dig til at spise mere. 

Større tallerkner = mere mad (eller madspild)

Jeg ville mene, at et rodet køkken ville mindske lysten til at spise. Men folk omkring mig mener også jeg er lidt sart. Det var deltagerne i dette forsøg ikke.

Det er forskerne fra Cornell Food and Brand Lab og University of South Wales, der har kigget nærmere på sammenhængen mellem rod i køkkenet og den mængde vi spiser. 

De lod 98 kvinder opholde sig i et af to køkkener. Det ene var rent og ordentligt mens det andet var rodet. I begge køkkener var der adgang til både sunde og usunde snacks. Undersøgelsen viste at det rodede køkken animerede til at spise flere kalorier end det andet. Det var dog især kvinder, der følte sig ude af kontrol når de deltog i forsøget, der faldt i og spiste flere kalorier.

Inden de blev placeret i rummene, skulle de nemlig redegøre for deres følelsesmæssige tilstand. Herunder hvorvidt de følte at de havde kontrol over situationen eller ej.

Being in a chaotic environment and feeling out of control is bad for diets

Man kan sige, at vi giver slip på kontrollen når der er rod. Andre har jo givet slip, så hvorfor skulle man ikke også gøre det? Og det var altså især de usunde snacks deltagerne foretrak. For de sunde snacks var der næsten ingen forskel i indtaget.

Her er altså endnu et eksempel på at det ikke kun er kroppens biologiske signaler om behov for næring, der har betydning for hvor meget vi spiser.

Selvom forsøget kun omfattede kvinder, mener forskerne også man kan finde de samme tendenser hos mænd.

Du kan læse mere om undersøgelsen her.

Få mail når der er nyt​

Online-kursus i nudging og adfærdsdesign

Lær mere om adfærdsøkonomi

  • Cover til Hulemænd i habitter af Jens Balle

    Hulemænd i habitter – 3. udgave

    kr. 99,00kr. 199,00
    Vælg muligheder

Leder du efter noget specielt?

Andre blogs om nudge og adfærdsdesign

Black Friday: Knaphed sælger!

Det er nu den uge, mange af os frygter: Black Friday rammer! Desværre misforstår nogle virksomheder konceptet og lancerer Black Week eller Black November – måske de bare skulle gå…

Hotel med indbygget huskeleg

Tænk altid på om dit brugerdesign også er til gavn og glæde hos dine kunder. Jeg oplevede et hotel, der måske kunne spare på noget plastik, men til gengæld risikere…