Pas på øjnene de kan snyde

Vi bruger øjnene i rigtig mange beslutninger. Men måske er det ikke en god ide, for øjnene kan nemt snyde os.

“Jeg har set det med mine egne øjne,” er et udsagn, der betyder at vi kan sætte større lid til udsagnet. Men vi ser ikke alt – bare tænk på hvordan tryllekunstnere operer (se videoen længere nede), og derfor kan det være farligt, at basere vigtige beslutninger på noget man har set.

Læste du teksten på koppen foroven? Læste du den ordentligt? For det er ikke en statement om koppens ejers udstyrs størrelse. Blev du også snydt?

Vi ser ikke alle detaljer, når vi bruger øjnene, vi ser derimod i helheder og genkendelige mønstre. Det er også derfor, at du formentlig kan læse denne tekst:

IØFLGE EN UDNERØSGLESE PÅ ET EGNESLK UINVRESIET BTEYEDR RKÆKEFLØEGN VI SRKIEVR BGOSATVRENE I IGENNTNIG. DET EENSTE VGITGIE MAN SAKL SRØGE FOR ER AT DET FRØTSE OG DET SDITSE BGOSATV ER PALDSREET KRORKET.

RSETEN KAN STÅ FLUDTSÆNIDG FROKRET OG AILLGVEEL KAN DU LSÆE DET.

Kunne du læse teksten? Så er tiden brugt på retsskrivning i folkeskolen måske helt spildt? Det er den ikke, for det tog formentlig længere tid, at læse ovenstående tekst.

Men vi ser i helheder og genkendelige mønstre, og derfor kan det lade sig gøre at læse teksten. Og også derfor læste du formentlig også teksten på koppen forkert.

Og selvom vi så faktisk ser, kan det vi ser påvirke, hvad vi tænker. For eksempel det tøj vore modparter har på, som du kan læse her, hvor jeg skriver om tøjets betydning, eller her, hvor jeg skriver om at vi lader udseendet spille ind i vores vurdering af folk.

Synet er vigtigt i mange beslutninger. Men er du nu sikker på du har set det du har set?

Få mail når der er nyt​

Online-kursus i nudging og adfærdsdesign

Lær mere om adfærdsøkonomi

  • Cover til Hulemænd i habitter af Jens Balle

    Hulemænd i habitter – 3. udgave

    kr. 99,00kr. 199,00
    Vælg muligheder

Leder du efter noget specielt?

Andre blogs om nudge og adfærdsdesign

Black Friday: Knaphed sælger!

Det er nu den uge, mange af os frygter: Black Friday rammer! Desværre misforstår nogle virksomheder konceptet og lancerer Black Week eller Black November – måske de bare skulle gå…

Hotel med indbygget huskeleg

Tænk altid på om dit brugerdesign også er til gavn og glæde hos dine kunder. Jeg oplevede et hotel, der måske kunne spare på noget plastik, men til gengæld risikere…