Mig, mig, mig

Mig mig mig

Er folk omkring dig selvcentrerede? De er nok ikke alene da 30-40%, af det vi siger, handler om os selv eller vore oplevelser. 30-40%!

Faktisk er vi sådan indrettede, at vi belønner når vi fortæller om os selv, viser forskning fra Harvard. Der er simpelthen aktivitet i belønningscentret i hjernen, når vi taler om os selv eller egne oplevelser. Vi udløser stoffet dopamin i hjernen og vi udløser mere af det, når vi ved andre lytter med på vores historier om os selv.

Det kan meget vel være en vigtig brik i forklaringen af de sociale mediers succes. På Facebook, Instagram, Twitter, SnapChat og sågar LinkedIN, er der masser af mulighed for selv-promovering. Dette kombineret med fornemmelsen af at “høre til” og FOMO (fear of missing out) kan være medvirkende til, hvorfor så mange af os har udviklet afhængighed af disse services.

LÆS OGSÅ: Unplugged med lille succes

Du kan læse mere om undersøgelsen fra Harvard her

Få mail når der er nyt​

Online-kursus i nudging og adfærdsdesign

Lær mere om adfærdsøkonomi

  • Cover til Hulemænd i habitter af Jens Balle

    Hulemænd i habitter – 3. udgave

    kr. 99,00kr. 199,00
    Vælg muligheder

Leder du efter noget specielt?

Andre blogs om nudge og adfærdsdesign

Black Friday: Knaphed sælger!

Det er nu den uge, mange af os frygter: Black Friday rammer! Desværre misforstår nogle virksomheder konceptet og lancerer Black Week eller Black November – måske de bare skulle gå…

Hotel med indbygget huskeleg

Tænk altid på om dit brugerdesign også er til gavn og glæde hos dine kunder. Jeg oplevede et hotel, der måske kunne spare på noget plastik, men til gengæld risikere…