fbpx
alexandra-nosova-lpv--JSLa58-unsplash

Må temperaturen bestemme prisen?

Udbud og efterspørgsel er en af teorierne bag prissætning og produktion. Men hvis man prøver at bruge den i salget, kan det give bagslag.

Jeg tror næsten det er en teori, de fleste har hørt om. Når efterspørgslen på et produkt stiger, så bør prisen stige. Og omvendt. Alligevel er det ikke altid forbrugerne vil acceptere en sådan strategi.

I hvert fald fik Coca Cola problemer, da de ville hæve priserne i deres sodavandsautomater om sommeren – hvor efterspørgslen er lav.

Omvendt accepterer vi at Ejner Hessel giver rabat på vinterdæk, når vi har plusgrader.

Hør med her:

Få mail når der er nyt​

Online-kursus i nudging og adfærdsdesign

Lær mere om adfærdsøkonomi

Leder du efter noget specielt?

Andre blogs om nudge og adfærdsdesign

Pas på med dark patterns

Flere myndigheder begynder at holde øje med, om udbydere bruger adfærdsdesign med onde hensigter. Det kaldes dark patterns, og nu er Amazon kommet i søgelyset.

Læs mere »

Hvor sandsynligt er det, at du vil anbefale Average Joe til en ven eller kollega?