Lektion med professor Robert J. Shiller

FRIE MARKEDERER IKKE HELTFRIE

Robert J. Shiller har besøgt London School of Economics and Political Science for at holde en forelæsning. Jeg har tidligere omtalt Phishing for Phools, som han har skrevet sammen med George A. Agerlof (find den her). 

I deres bog skriver de blandt andet om de skæve frie markeder. For markederne er måske frie, men vi mennesker agerer irrationelt. Det ved mange udbydere på markedet, og det forsøger de at udnytte. Derfor virker de frie markeder ikke altid efter hensigten. 

Dette bekræftes måske i en rapport fra TrygFonden og Forbrugerrådet Tænk, der viser, at flere danske unge får gældsproblemer. Det kan nemlig være svært at sige nej. Så måske er der brug for lidt hjælp til mindre forbrug og lidt mindre liberale tankegange?

Du kan se Robert J. Shillers lektion her:

Få mail når der er nyt​

Online-kursus i nudging og adfærdsdesign

Lær mere om adfærdsøkonomi

  • Cover til Hulemænd i habitter af Jens Balle

    Hulemænd i habitter – 3. udgave

    kr. 99,00kr. 199,00
    Vælg muligheder

Leder du efter noget specielt?

Andre blogs om nudge og adfærdsdesign

Black Friday: Knaphed sælger!

Det er nu den uge, mange af os frygter: Black Friday rammer! Desværre misforstår nogle virksomheder konceptet og lancerer Black Week eller Black November – måske de bare skulle gå…

Hotel med indbygget huskeleg

Tænk altid på om dit brugerdesign også er til gavn og glæde hos dine kunder. Jeg oplevede et hotel, der måske kunne spare på noget plastik, men til gengæld risikere…