fbpx

Knap så ærlig feedback

annonce

Ofte vil vi gerne have feedback, så vi kan gøre ting bedre. Men er vi ærlige, når vi giver feedback til andre? Eller kan vi godt finde på at udglatte lidt, for at undgå at såre eller skabe en konfrontation? Det indikerer et forsøg fra Californien i hvert fald at vi gør, hvis vi skal give feedbacken direkte.

På University of California, San Diego, rekrutterede Uri Gneezy, Christina Gravert, Silvia Saccardo og Franziska Tausche i 2016 deltagere til et forsøg om feedback. Feedbacken skulle gives på udseende, hvor deltagerne skulle vurdere hinanden – og sig selv – på en skala.

Ved at lade deltagerne vurdere hinanden, fik forskerne et gennemsnit for andres vurdering af den enkelte person. Dette var deres udgangspunkt, som de så efterfølgende kunne vurdere vores villighed til at give feedback i forhold til.

Feedback uden konfrontation

I en af situationerne skulle deltagerne give feedback indirekte. De skulle give en vurdering af personens udseende, ved at skrive den placering, de gættede på gruppen havde givet på en skala, på en seddel.

Her ramte deltagerne meget ofte rigtigt.

Direkte feedback

Andre deltagere skulle gøre det samme, dog skulle de sige det direkte til den anden person. De skulle altså sige til en person, at de gættede på at gruppen havde sat personen til en sekser.

Når feedbacken skulle gives face-to-face, var deltagerne ikke så gode til at ramme rigtigt. Faktisk skød de ret konsekvent over den gennemsnitlige vurdering. I eksemplet med sekseren ovenfor sagde de altså at personen var en otter i stedet.

Forskerne tilbød efterfølgende deltagerne penge for at gætte den rigtige vurdering. Udsigten til økonomisk gevinst – som ellers ofte kan hjælpe os på rette vej – hjalp ikke deltagerne.

Heller ikke selvom man tilbød begge parter gevinst, hvis man ramte den rigtige vurdering. Buddene fortsatte med at være for høje, selvom en gevinst på op til 50 USD, måske kunne afbøde ydmygelsen lidt for den vurderede deltager.

Løj også for sig selv

Skulle deltagerne gætte på deres egen rating, havde deltagerne også en stærk tendens til at overvurdere. De fleste troede de var mere attraktive end gruppen havde vurderet dem til. Det er ikke overraskende, for vi har en tendens til at overvurdere os selv på mange områder.

Igen gav det ikke en mere realistisk vurdering, at tilbyde penge for et rigtigt svar. Forskerne tilbød op til 50 USD for et rigtigt svar, men deltagerne fortsatte med at overvurdere hvor attraktive de selv var.

Dette kan indikere at anonym feedback giver den bedste respons. Et kig på kommentarspor på sociale medier eller blogs på nyhedsmedier, indikerer dog også at en for anonym feedback, kan trække feedbacken i en gal retning.

Bliv klogere

Forsøget her hørte jeg om i podcasten Behavioral Groove. Det er en af de podcasts jeg løbende følger med i, som giver gode inputs i emnet behavioral science / adfærdsøkonomi. Lyt med her eller her, hvis du bruger iPhone.

Du kan læse mere om forsøget her. Den ene forsker, Christina Gravert, er i øjeblikket tilknyttet Aarhus Universitet. Så hun er jo næsten dansk. Hun er dog svensk.

Få mail når der er nyt​

Online-kursus i nudging og adfærdsdesign

Lær mere om adfærdsøkonomi

  • Cover til Hulemænd i habitter af Jens Balle

    Hulemænd i habitter – 3. udgave

    kr. 99,00kr. 199,00
    Vælg muligheder

annonce