Medier elsker at give kendte økonomer opmærksomhed for markante udtalelser om markedet. Der er nemlig kliks og annoncekroner i den slags udtalelser, men de kan gøre det svært at være langsigtet investor – hvad bør du gøre?
Fra tid til anden dukker dommedagsprofetier omkring de finansielle markeder op i diverse medier. De er interessante for nyhedsmedier, da vi som mennesker er bange for tab og derfor vil frygten for tab altid lure lige under overfladen. Det får mange til at klikke på den slags overskrifter og giver dermed annonceindtægter til medierne.
Når en økonom så tidligere har forudset et krak, så øger det troværdigheden betragteligt. Når det så ovenikøbet er en økonom fra en Oscar-vindende Hollywood produktion, bliver interessen for historien ikke mindre.
Så efter at have breaket internationale overskrifter gik der ikke længe, før oversættelser af nyheden om Michael Burrys spekulation i faldende markeder, nåede danske aviser. Fra finansielle medier til click-bait specialiserede nyhedsmedier ramte overskrifterne læserne i hovedet.
Alle fremhævede de at der var tale om en kendt investor, der tidligere havde forudset finanskrisen. Alle glemte at han også har taget fejl siden da.
Snart ramte disse forudsigelser også diverse finansielle fora på Facebook, hvor nervøsiteten kunne fornemmes blandt kommentarerne. For hvad hvis han nu har ret? Han har jo haft ret før? Hvad sker der nu med mine penge?
Ulven kommer
Michael Burry blev kendt blandt almindelige investorer, da Christian Bale portrætterede ham i storfilmen Big Short. Filmen viste hvordan Michael Burry forudsige krakket i subprime, der efterfølgende førte til den globale finanskrise. En storslået forudsigelse, men der er måske ingen grund til at frygte udviklingen på markederne, for noget tyder på at Michael Burry ikke har haft meget held siden hans forudsigelse af Finanskrisen.
2015 forudså han et større aktie-krak de kommende måneder
2017 forudså han en global finansiel nedsmeltning med store aktiefald til følge
2023 allerede i januar forudså han store fald i løbet af 2023
Stort set samtlige disse forudsigelser endte med et negativt resultat….
Det er ikke kun Michael Burry, der har taget fejl på de finansielle markeder. Det har jeg blandt andet skrevet om i Når hulemænd investerer, hvor jeg brugte den tyske økonom Roland Leuschel som eksempel:
Det tyske finansorakel
Det første stammer tilbage fra lige før Finanskrisen, nærmere bestemt i efteråret 2007. Her skrev Børsen om en tysk analytiker, Roland Leuschel, der havde for- udsagt Sorte Mandag 20 år tidligere. Sorte Mandag var en dag med store fald på alverdens aktiemarkeder. Det amerikanske indeks Dow Jones faldt med hele 22,7 % på denne dag. Angiveligt var Roland Leuschel den eneste, der mente, at marke- det skulle falde dengang.
Nu var han så på spil igen, med forudsigelser om fald i aktier. Som du kan se i grafen over det tyske aktieindeks, DAX, havde markedet oplevet pæne stigninger over en periode på fire år. Det er en god historie for medier – både fordi markedet var stigende og de fleste analytikere var positive, og fordi det lige ramte ind i 20-års jubilæet for Sorte Mandag.
I dag, hvor vi jo kender historien om Finanskrisen, kan man jo ikke andet end beundre Roland Leuschels analytiske evner. For markedet skulle jo i løbet af 2008 og frem til marts 2009 falde markant.
Problemet var bare, at Roland havde forudsagt en større korrektion siden 2004. En periode, hvor tyske aktier var steget med ca. 200 kurspoint eller næsten 75 %. Jeg tvivler på, at hans kunder var tilfredse med hans rådgivning i efteråret 2007. Men han fik ret – aktier faldt. Men de nåede knap ned til det niveau, hvor han begyndte at forudsige, at aktierne ville falde.
Roland Leuschel fik ret til sidst, og måske får Michael Burry også ret en dag.
Måske du også skulle gense filmen Big Short. For den viser faktisk også at Michael Burry var meget tidligt ude med sin forudsigelse og mistede mange investorer, fordi markedet fortsatte op og derved kostede store summer for investorerne.
Hold strategien
Hvordan skal du så reagere på sådanne overskrifter i medierne? Det bedste råd er ikke at gøre noget!
En af de vigtigste bidragsydere til dit investeringsafkast, er tid i markedet. Ikke markedstiming – altså at være god til at købe og sælge.
Men både medier og finansielle virksomheder har en fælles interesse i den slags overskrifter. Interessen er at de kan tjene penge! Medierne kan få kliks og annoncekroner mens de finansielle virksomheder kan tjene kurtage og få omsætning i deres trading aktiviteter.
Men som privat investor vil du ikke tjene på at følge den slags råd!
Investering kan være behæftet med risiko, hvorfor vurderinger og evt. anbefalinger kan være forbundet med risiko. Kommentarer og analyser er baseret på informationer, som Average Joe finder pålidelige, men vi påtager os ikke ansvar for disse informationers rigtighed eller for dispositioner foretaget på baggrund af informationer eller vurderinger indeholdt i anbefalinger og analyser. Læsere opfordres til selv at analysere og undersøge materialet på bloggen med hensyn til pålideligheden af kilden og fortolkninger og antagelser.
Medier elsker at give kendte økonomer opmærksomhed for markante udtalelser om markedet. Der er nemlig kliks og annoncekroner i den slags udtalelser, men de kan
Som alle andre bruger vi også cookies. Nogen til at forbedre oplevelsen. Andre til markedsføring. Tilpas cookiesHelt OK med mig
Ret dit tilsagn
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Varighed
Beskrivelse
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Analytics" category .
cookielawinfo-checkbox-necessary
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Necessary" category .
CookieLawInfoConsent
1 year
Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
elementor
never
This cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
viewed_cookie_policy
1 year
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin to store whether or not the user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Cookie
Varighed
Beskrivelse
_fbp
3 months
This cookie is set by Facebook to display advertisements when either on Facebook or on a digital platform powered by Facebook advertising, after visiting the website.
fr
3 months
Facebook sets this cookie to show relevant advertisements to users by tracking user behaviour across the web, on sites that have Facebook pixel or Facebook social plugin.
IDE
1 year 24 days
Google DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie
15 minutes
The test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSC
session
YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devices
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-id
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextId
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requests
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Cookie
Varighed
Beskrivelse
_ga
2 years
The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_ga_DL75LT1G7M
2 years
This cookie is installed by Google Analytics.
_gat_gtag_UA_171613118_1
1 minute
This cookie is set by Google and is used to distinguish users.
_gcl_au
3 months
Provided by Google Tag Manager to experiment advertisement efficiency of websites using their services.
_gid
1 day
Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minutes
Hotjar sets this cookie to detect the first pageview session of a user. This is a True/False flag set by the cookie.
_hjFirstSeen
30 minutes
Hotjar sets this cookie to identify a new user’s first session. It stores a true/false value, indicating whether it was the first time Hotjar saw this user.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minutes
Hotjar sets this cookie to know whether a user is included in the data sampling defined by the site's pageview limit.
_hjIncludedInSessionSample
2 minutes
Hotjar sets this cookie to know whether a user is included in the data sampling defined by the site's daily session limit.
CONSENT
16 years 3 months 17 days 13 hours
These cookies are set via embedded youtube-videos. They register anonymous statistical data on for example how many times the video is displayed and what settings are used for playback.No sensitive data is collected unless you log in to your google account, in that case your choices are linked with your account, for example if you click “like” on a video.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Cookie
Varighed
Beskrivelse
__cf_bm
30 minutes
This cookie, set by Cloudflare, is used to support Cloudflare Bot Management.
Hvor sandsynligt er det, at du vil anbefale Average Joe til en ven eller kollega?