fbpx
milovan-vudrag-aAPCWefn97A-unsplash

Kasket med indbygget trafiksikkerhed

annonce

Det er ikke unormalt at køre over 50 timer i træk i lastbilsbranchen. Kombineret med en ikke altid sund livsstil kan det betyde at chaufførerne falder i søvn bag rattet.

Britiske chauffører

46 %

havde prøvet at falde i søvn bag rattet

Lastbilchauffører, der falder i søvn bag rattet, er et stort problem. Også selvom det blot er et kort “head-nodding” i 30 sekunder. I en britisk undersøgelse fra 2014 rapporterede 46 % at have prøvet det.

I flere moderne personbiler – specielt i luksus-brands – har mange indbygget gadgets, der kan holde øje med føreren. Lane-assist der giver en alarm, hvis man krydser stregerne i vejen, eller reaktions-test i nogle Mercedes, er blot et par eksempler på sådanne gadgets.

‘Head-nodding, hvor man kort lukker øjnene og efterfølgende vågner op med et sæt. Det er såkaldt mikrosøvn, der kan vare op til 30 sekunder.

Måske er de også indbygget i moderne lastbiler – det ved jeg ikke noget om. Men der er rigtig mange gamle lastbiler, uden sådant udstyr. Hvordan kan man hjælpe dem?

Det har Ford forsøgt at løse. For hvis udstyret ikke er i lastbilen, kan man måske bygge det ind i chaufføren? Eller måske i chaufførens tøj?

Det sidste blev løsningen for Ford, der har udviklet en kasket, der holder øje med chaufføren. Hvis chaufføren falder i søvn, larmer og lyser kasketten på samme måde som lane-assist giver advarsler i nyere biler.

Wearables kalder man det når man bygger elektronik ind i tøj og det bruges mange steder efterhånden. Her er et simpelt eksempel, der måske kan øge trafiksikkerheden.

Du kan læse mere om projektet her.

Få mail når der er nyt​

Online-kursus i nudging og adfærdsdesign

Lær mere om adfærdsøkonomi

  • Cover til Hulemænd i habitter af Jens Balle

    Hulemænd i habitter – 3. udgave

    kr. 99,00kr. 199,00
    Vælg muligheder

annonce