fbpx

Hyggelys får os til at spise mindre sundt

annonce

hyggelys-faar-os-til-at-spise-usundt-hulemaend-i-habitterTo lys på et bord – tre forløsende ord. Sådan sang Otto Brandenburg og det er for mange en typisk beskrivelse af et romantisk setup. Men måske det er en ide at tone hyggen ned i bytte med ordentligt lys?

Noget tyder nemlig på at vi vælger mere usundt, når vi spiser i dårlig belysning. Med professor Dipayan Biswas, fra University of South Florida i spidsen har en gruppe forskere kigget nærmere på vore spisevaner i forskelligt lys. Deres artikel er netop blevet offentliggjort i Journal of Marketing Research.

I forskellige restauranter gennemførte de forsøg med lyset og ca 160 deltagere. Restaurantgæster, der spiste i ordentligt lys, valgte mere sunde retter. Mens restaurantgæster, der spiste i mindre lys, valgte mindre sunde retter.

Sæson og dagslys spiller ind på købelyst

Hyggelys ikke kun negativt

Yderligere forsøg viste dog, at det ikke nødvendigvis er lyset, der er afgørende. I et opfølgningsforsøg lod de deltagerne spise i forskelligt lys. Deltagerne fik desuden en koffein-tablet – det troede de i hvert fald, men det var kun placebo. Til gengæld påvirkede det deres bestillinger af mad. For pludselig bestilte deltagerne det det samme uanset belysningen.

Det får forskerne til at konkludere at det mere handler om opmærksomhed, når man bestiller, fremfor belysningen.

Der er dog ikke kun negative effekter af hyggebelysningen. Brian Wansink fra Cornell Food and Brand Lab fortæller at vi spiser langsommere og mindre, når vi spiser i mindre lys.

Så vælg blot en hyggelig restaurant til den romantiske middag, men vær opmærksom når maden vælges og bestilles. For der er flere plusser end minusser:

Mindre belysning får os til:

  • at bestille mere usundt
  • spise mindre
  • indtage færre kalorier
  • nyde maden mere

Du kan finde den originale artikel om lysets indflydelse på vores madvalg her eller Cornell Food and Brand Lab’s egen artikel om forskningen her.

Få mail når der er nyt​

Online-kursus i nudging og adfærdsdesign

Lær mere om adfærdsøkonomi

  • Cover til Hulemænd i habitter af Jens Balle

    Hulemænd i habitter – 3. udgave

    kr. 99,00kr. 199,00
    Vælg muligheder

annonce