Skal man trække stikket?

Hvornår skal man trække stikket?

Sunk cost - træk stikket

For tiden er SKAT i medierne med deres IT-system, der ikke helt lever op til forventningerne. Angiveligt skulle ledelsen være blevet advaret om systemets udfordringer kort før lancering. Alligevel kørte man videre.

Det er ikke første gang vi hører om en sådan sag og det vil heller ikke være den sidste gang. Flere faktorer kan spille ind på en sådan beslutning om at køre videre, men væsemtlig er nok, at vi generelt har svært ved at konstatere tab.

Lad os sammenligne det med en anden situation, der er mere jordnært end køb af et IT-system til opkrævning af skattegæld. Har du nogen sinde været i biografen og tidligt i filmen tænkt “Det er en dårlig film” men alligevel blevet siddende hele filmen? Eller til en dårlig koncert, men alligevel blevet til hele koncerten?

Det kan de fleste nikke genkendende til og det skyldes noget man kalder sunk cost fejlslutningen. Vi har jo betalt for billetten (eller udviklingen af IT-systemet) så vi bliver for ikke at tabe disse penge. Men det fører faktisk til et støre tab. For udover at tabe entreudgiften taber vi også den tid, vi bruger på den dårlige koncert/biograffilm. Eller man lancerer et IT-system, der ikke kan opkræve skattegæld.

Er man selv involveret i et projekt er det endnu sværere at holde hovedet koldt og nøgternt vurdere situationen. Det skyldes blandt andet IKEA-effekten, hvor man bliver forelsket i produkter, man selv har været med til at samle. Sådan kan det også være med projekter man er involveret i.

Som Kenny Rogers sang det på The Gambler, skal man vide, hvornår man skal trække sig ud af spillet. Men det er svært at gøre når man sidder i spillet. Som et af mine favorit ordsprog går:

Det er dumt at hænge med hovedet når man står i lort til halsen

Ukendt

Derfor handler det om at lave en strategi FØR man går i gang! Når først processen er i gang er det svært at holde hovedet koldt.

Så gør som Kenny Rogers synger. Definer din strategi FØR du går i gang så du ved hvornår du skal trække dig ud.

Få mail når der er nyt​

Online-kursus i nudging og adfærdsdesign

Lær mere om adfærdsøkonomi

  • Cover til Hulemænd i habitter af Jens Balle

    Hulemænd i habitter – 3. udgave

    kr. 99,00kr. 199,00
    Vælg muligheder

Leder du efter noget specielt?

Andre blogs om nudge og adfærdsdesign

Black Friday: Knaphed sælger!

Det er nu den uge, mange af os frygter: Black Friday rammer! Desværre misforstår nogle virksomheder konceptet og lancerer Black Week eller Black November – måske de bare skulle gå…

Hotel med indbygget huskeleg

Tænk altid på om dit brugerdesign også er til gavn og glæde hos dine kunder. Jeg oplevede et hotel, der måske kunne spare på noget plastik, men til gengæld risikere…