fbpx
Varme hveder er det ikke, men det ligner lidt....

Hvor meget er en fridag værd for dig?

annonce

I øjeblikket diskuteres muligheden for at vi mister en helligdag. Forslaget møder stor modstand måske skyldes det tabsaversionen eller dens “fætter” endowment effect?

Jeg har tidligere skrevet om tabsaversionen – se f eks her – som handler om at det gør dobbelt så ondt at miste noget, som det glæder at få noget. Det gælder ikke kun penge eller anden monetær værdi.

Endowment effect handler om at vi sætter større værdi ved noget vi ejer, end noget vi ikke ejer.

Det kender du sikkert fra Markedspladsen på Facebook, hvor sælgere som regel mener deres varer er mere værd, end køberne mener.

I et kendt forsøg udført af Richard Thaler, Daniel Kahneman og Jack Knetsch skulle deltagerne sætte pris på krus med deres universitets logo på. Nogle af deltagerne fik et krus foræret, og skulle derefter sig, hvor meget de skulle have for kruset, hvis de skulle sælge det. Andre deltagere skulle derimod byde på kruset med deres universitetslogo på.

Der var stor forskel på den værdi de to grupper mener kruset har. Køberne vil i gennemsnit betale $ 2,75 for kruset, mens deltagerne, der ejer kruset, i gennemsnit vil have $ 5,25 for deres krus.

Forsøg om værdi af en feriedag

Det gælder også feriedage. Det har iNudgeyou undersøgt i et forsøg, hvor de har stillet følgende spørgsmål til en gruppe:

Du har optjent 7 feriedage. Hvor meget skal du have for at opgive en feriedag?

Den anden gruppe blev i stedet spurgt:

Du har optjent 6 feriedage. Hvor meget er du villig til at betale for en ekstra feriedag?

Undersøgelsens resultater bekræfter tabsaversionen, og deltagerne sætter langt større værdi på den feriedag de har, og måske skal afgive. Den skal de nemlig have 4.619 kr for, mens de kun vil betale 586 kr for en ekstra feriedag.

Læs mere:

Du kan læse mere om iNudgeyous undersøgelse her.

Richard Thaler, Daniel Kahneman og Jack Knetsch forsøg med krus omtales blandt andet her: Anomalies: The Endowment Effect, Loss Aversion, and Status Quo Bias

Få mail når der er nyt​

Online-kursus i nudging og adfærdsdesign

Lær mere om adfærdsøkonomi

  • Cover til Hulemænd i habitter af Jens Balle

    Hulemænd i habitter – 3. udgave

    kr. 99,00kr. 199,00
    Vælg muligheder

annonce