fbpx
Hjerter og et par

Husk Valentines – om ikke andet så for din egen skyld! ????

annonce

Så er det igen den tid på året, hvor Valentines Dag er lige om hjørnet (det er 14. februar hvert år, hvis du skulle have glemt det). Der er måske også en god egoistisk grund til at give til Valentines.

Hjemme hos mig er vi (jeg) ikke hoppet på Valentines-vognen. Af forskellige grunde bryder jeg mig ikke om den slags. Men måske burde jeg kaste mig ud i det i år?

I hvert fald tyder et eksperiment lavet af neuroøkonomen Paul Zak – også kaldet Dr. Love. Han har lavet en række eksperimenter omkring oxytocin og sammen med Interflora har han kigget nærmere på oxytocin i forbindelse med at give gaver.

Eksperimentet blev foretaget med 32 danske mænd. Mændene skulle fortælle deres partner, hvorfor de betød noget særligt for dem. Samtidig skulle de give dem en æske chokolade.

Forskerne målte så mændenes oxytocin-niveau både før og lige efter de have givet gaven til deres partner.

Teorien er at gavegivningen udløser oxytocin der kun findes i begrænset udstrækning hos mænd. Hos kvinder findes hormonet i større mængde og har en opgave i forbindelse med børn. For det første er det med til at sætte fødslen i gang og efter fødslen sætter det gang i amningen.

Men det optræder også i andre sammenhæng hvor mennesker har kontakt. For eksempel ved kram på over 30 sekunder, hvorfor det kaldes kram-hormonet eller kærligheds-hormonet (og det er grundet hans forskning i oxytocin at Paul Zak kaldes Dr. Love). Forskere har påvist, at hormonet i større mængder har indflydelse på menneskers tillid og gavmildhed

Dette valgte Interflora at bruge til en Valentines-kampagne i 2014 og de fik Paul Zak med på ideen. Og der var noget om snakken – i hvert fald steg oxytocinniveauet i blodetmed 27,5% i gennemsnit.

Se med her, men forbered dig på at blive rørt:

Og som man populært siger – saved you a click. Du finder Interflora her – men husk at fortælle hvorfor han eller hun er noget særligt for dig, for måske var det også med til at udløse oxytocinen?

Få mail når der er nyt​

Online-kursus i nudging og adfærdsdesign

Lær mere om adfærdsøkonomi

  • Cover til Hulemænd i habitter af Jens Balle

    Hulemænd i habitter – 3. udgave

    kr. 99,00kr. 199,00
    Vælg muligheder

annonce