Keypad

Hotel med indbygget huskeleg

Tænk altid på om dit brugerdesign også er til gavn og glæde hos dine kunder. Jeg oplevede et hotel, der måske kunne spare på noget plastik, men til gengæld risikere at belaste deres gæster.

Fru Balle og jeg var denne sommer på familiebesøg i Canada. Her overnattede vi blandt andet på et hotel i skiområdet Whistler i det vestlige Canada. Det var hverken første eller sidste gang, vi sov på hotel, men det var første gang opholdet involverede test af vore evner til at huske.

Hotellet vi benyttede havde nemlig valgt, at erstatte de ofte anvendte plastiknøglekort med en kode, vi skulle indtaste. Jeg kan sagtes se ideen i dette da det giver mulighed for en række fordele – især – for hotellet som for eksempel:

  • Intet spild af nøglekort
  • Ingen misbrug af adgang via fundne/stjålne nøglekort
  • Mindre plastikspild

Og prisen for disse besparelser? Ja, den betaler gæsterne 🙂

Dårligt setup

Koden til værelset var på seks cifre, og man fik den udleveret på et helt almindeligt A4. Skulle man gennem den ydre skalsikring (som Per Madsen fra Her Vogter Jeg på R8DIO ville have sagt det) skulle værelsesnummeret + # tilføjes denne kode.

Koden som var nøglen til hotellet

Det kan da godt være at jeg lyder som en gammel sur mand, men jeg var ikke tryg ved dette setup.

For kunne jeg nu huske koden? Da receptionen samtidig var lukket 23:00-08:00, kunne det have trælse konsekvenser, at glemme koden.

Derudover viste det sig at nogle af tastaturerne havde svært læselige tal.

Boost og friction

I nudging og adfærdsdesign er boost og friction nyttige hjælpemidler. Det man gerne vil have folk skal gøre, gør man nemmere at gøre = BOOST. Det de ikke skal gøre, gør man sværere = FRICTION.

Hotellet havde ikke gjort meget for at gøre det lettere for deres gæster. Tværtimod.

Hotellet burde have nogle hjælpemidler, til at gøre det lettere at “huske” koden. Det udleverede A4 var ikke hensigtsmæssigt til dette, blandt andet fordi det indeholdt hotellets navn, og dermed var en sikkerhedsrisiko, hvis gæster tabte papiret.

De kunne for eksempel udlevere koden på et pap-kort uden tydelige kendetegn for hotellet.

Eller gæster kunne måske selv have mulighed for at vælge koden?

Eller koden kunne være opstillet på en måde, det var nemt at fotografere og dermed tage med på mobilen.

Eller der kunne være papkort gæster selv kunne skrive koden på (så er indlæringen også startet).

Og så burde de naturligvis også sikre at tasterne var let-læselige.

Mon ikke hotellet overvejer at gå tilbage til almindelige nøglekort i forbindelse med en kommende renovering?

Få mail når der er nyt​

Online-kursus i nudging og adfærdsdesign

Lær mere om adfærdsøkonomi

  • Cover til Hulemænd i habitter af Jens Balle

    Hulemænd i habitter – 3. udgave

    kr. 99,00kr. 199,00
    Vælg muligheder

Leder du efter noget specielt?

Andre blogs om nudge og adfærdsdesign

Black Friday: Knaphed sælger!

Det er nu den uge, mange af os frygter: Black Friday rammer! Desværre misforstår nogle virksomheder konceptet og lancerer Black Week eller Black November – måske de bare skulle gå…

Hotel med indbygget huskeleg

Tænk altid på om dit brugerdesign også er til gavn og glæde hos dine kunder. Jeg oplevede et hotel, der måske kunne spare på noget plastik, men til gengæld risikere…