Hold dig til ønskelisten

Mange har sikkert venner eller familie, der gerne vil være lidt kreative med gaverne. De vil gerne sætte et personligt præg på gaven, fordi de mener det glæder modtageren. Det er dog ikke altid tilfældet.

Problemet er at man ofte tager i egne holdninger eller ønsker og det passer ikke nødvendigvis overens med modtageren. Det er denne lille video et godt eksempel på:

https://youtu.be/7LH9G_jdylM

Det er ikke lige meget om trøjen er fra Inter eller fra Juventus.

Det bekræftes i en undersøgelse fra 2011 af Francesca Gino og Francis J. Flynn, som blev offentliggjort i Journal of Experimental Social Psychology. Den viste at gavemodtagere satte meget større pris på gaver, de specifikt havde ønsket sig. Sjovt nok forventede gavegivere, at modtageren ville blive lige så glad for gaver, der ikke fremgik af ønskelisten.

At giveren har det sådan hænger sammen med spotlight-effekten, der handler om at, det vi selv har fokus på, tror vi også andre har samme fokus på. Vi ser nemlig i høj grad verden gennem egne øjne med et tilpasset filter. Men andre ser måske ikke det samme.

Så hold dig til ønskerne hvis det er umuligt. Dog kan du altid give bogen Hulemænd i habitter i gave. Det vil ALLE blive glade for!

Få mail når der er nyt​

Online-kursus i nudging og adfærdsdesign

Lær mere om adfærdsøkonomi

  • Cover til Hulemænd i habitter af Jens Balle

    Hulemænd i habitter – 3. udgave

    kr. 99,00kr. 199,00
    Vælg muligheder

Leder du efter noget specielt?

Andre blogs om nudge og adfærdsdesign

Black Friday: Knaphed sælger!

Det er nu den uge, mange af os frygter: Black Friday rammer! Desværre misforstår nogle virksomheder konceptet og lancerer Black Week eller Black November – måske de bare skulle gå…

Hotel med indbygget huskeleg

Tænk altid på om dit brugerdesign også er til gavn og glæde hos dine kunder. Jeg oplevede et hotel, der måske kunne spare på noget plastik, men til gengæld risikere…