Gratis kan de fleste lide

Gratis kan næsten få os til ikke at tænke os om. Også i beslutninger, hvor det at det er gratis ikke burde betyde så meget. Det kan være et værdifuldt værktøj, når man gerne vil sælge noget til andre.

Kunne du tænke dig en tatovering?

Ville dit svar være det samme, hvis jeg tilbød dig en gratis tatovering?

Rationelt bør dit svar ikke afhænge af prisen. En tatovering er en varig ændring og bør bero på andre beslutningskriterier end hvorvidt den er gratis. Alligevel sagde flere ja tak til en tatovering i et forsøg i New York. En natklub tilbød sine gæster en gratis tatovering og professor i adfærdsøkonomi, Dan Ariely, valgte at kigge nærmere på forsøget.

Det viste sig at hele 68 % af de fremmødte ikke ville have sagt ja til en tatovering, hvis den ikke var gratis.

Hør mere om gratis tatoveringer, sterilisation, muleposer og lakridspiber i denne video.

Få mail når der er nyt​

Online-kursus i nudging og adfærdsdesign

Lær mere om adfærdsøkonomi

  • Cover til Hulemænd i habitter af Jens Balle

    Hulemænd i habitter – 3. udgave

    kr. 99,00kr. 199,00
    Vælg muligheder

Leder du efter noget specielt?

Andre blogs om nudge og adfærdsdesign

Black Friday: Knaphed sælger!

Det er nu den uge, mange af os frygter: Black Friday rammer! Desværre misforstår nogle virksomheder konceptet og lancerer Black Week eller Black November – måske de bare skulle gå…

Hotel med indbygget huskeleg

Tænk altid på om dit brugerdesign også er til gavn og glæde hos dine kunder. Jeg oplevede et hotel, der måske kunne spare på noget plastik, men til gengæld risikere…