fbpx
age-barros-rBPOfVqROzY-unsplash

Forskellig moral over dagen

annonce

Noget tyder på at moral kan svinge over dagen. Måske kan moralen også blive ‘træt’ ligesom viljestyrke, der ligesom en muskel kan blive træt?

Jeg har tidligere skrevet om at de fleste lyver. Faktisk i gennemsnit 10 løgne om ugen. Alligevel ser de fleste sig ikke som løgnere. Men ind i mellem kan det være svært at holde sig til sandheden. Og måske kan de tidspunkter, hvor den enkelte har det svært, hænge sammen med den enkeltes døgnrytme.

Nu har tre professorer fra Harvard Business School (Christopher M. Barnes, Brian Gunia og Sunita Sah) kigget nærmere på moral og døgnrytmer.

De gennemførte forskellige forsøg, hvor deltagerne fik betaling for udførsel af forskellige opgaver. Den enkelte skulle selv rapportere deres resultater og ville derefter blive betalt herfor. Men rapporteringerne afveg fra de statistiske resultater, hvilket indikerede en overdrivelse af den enkeltes resultater, for at få en større udbetaling.

Forsøgene blev så udført på forskellige tidspunkter af dagen for at kunne måle deltagernes moral på forskellige tidspunkter. Resultatet er interessant – også i relation til den dialog om døgnrytmer, der fra tid til anden kører i danske medier. For måske burde arbejdsgivere i højere grad tage hensyn til ansattes døgnrytmer?

Det viste sig nemlig at morgenmennesker havde en tendens til at overdrive om aftenen og det modsatte var gældende for natteravnene.

etik-og-doegnrytmer-hulemaend-i-habitter

Så når vi “tvinger” natteravne (i nogle sammenhænge også kaldet B-mennesker) til at møde tidligt, risikerer man at de er mindre moralske. Måske Nordea’s aftale med advokatfirmaet Mossack Fonseca er indgået en tidlig morgen af en natteravn?

En anden undersøgelse af benådningsdomme i Israel, viste at dommerne var mildere lige efter frokost. Så måske energiniveauet også kan spilde ind på dømmekraft med mere? Det kan du læse mere om i kapitel 2 i Hulemænd i habitter.

Du kan læse mere om undersøgelsen i denne artikel fra Harvard Business Review.

Få mail når der er nyt​

Online-kursus i nudging og adfærdsdesign

Lær mere om adfærdsøkonomi

  • Cover til Hulemænd i habitter af Jens Balle

    Hulemænd i habitter – 3. udgave

    kr. 99,00kr. 199,00
    Vælg muligheder

annonce