To mennesker på tegnebøger

Er velhavere mindre rationelle?

Vores økonomiske situation spiller også ind på hvordan vi træffer beslutninger, med økonomi involveret. På trods heraf, tager mange økonomiske teorier udgangspunkt i at vi svarer rationelt HVER GANG.

Hvad ville du svare i disse to situationer?

  1. Du er ved at købe et fjernsyn til 1.800 DKK. Du finder så ud af, at samme fjernsyn, kan købes 300 DKK billigere i den anden ende af byen. Vil du køre efter besparelsen?
  2. Du er ved at købe et fjernsyn til 6.000 DKK. Du opdager så at samme fjernsyn, kan købes 300 DKK billigere i den anden ende af byen. Vil du køre efter besparelsen?

Selvom den økonomiske teori antager, at vi vil svare det samme, vil mange svare forskelligt på dette spørgsmål. Ja til det første og nej til det andet. Det gælder dog ikke alle indkomstgrupper, fandt Anuj K. Shah, Eldar Shafir og Sendhil Mullainathan fra hhv University of Chicago og Princeton University, ud af i deres forskning.

De spurgte deltagere med forskellig økonomisk formåen om netop ovenstående spørgsmål. Svarene de fik, indikerer at mindre velhavende agerer mere rationelt. I hvert fald har de større tendens til at svare ja til begge spørgsmål.

Læs også: Rige svin

Professorerne bag mener, at det skyldes at velhavere har sværere ved at vurdere værdien af de sparede 300 DKK. De mindre velhavende kunne derimod meget nemmere sætte værdi på besparelsen.

Læs også: Rigdom gør os kyniske

De viste også denne ordrække* til en gruppe mennesker: husleje, dagligvarer, benzin, forbrugsudgifter, mønter, sedler, telefon, løn, dollar, udgifter, kontant, lån. Mere velhavende deltagere mente der var tale om tilfældige ord, mens de mindre velhavende tydeligt kunne se en sammenhæng – nemlig udgifter.

Læs også: Alt ER relativt

Samlet set indikerer det, at mindre velhavende svarer rationelt mere rigtigt på denne type spørgsmål. Formentlig fordi besparelsen har reel værdi for dem – også selvom den relativt er mindre i spørgsmål 2.

Du kan læse undersøgelsen her.

*= Undersøgelsens engelske udtryk var: rent, grocery, gas, utilities, coin, bills, phone, pay, dollar, expense, cash, loan

Få mail når der er nyt​

Online-kursus i nudging og adfærdsdesign

Lær mere om adfærdsøkonomi

  • Cover til Hulemænd i habitter af Jens Balle

    Hulemænd i habitter – 3. udgave

    kr. 99,00kr. 199,00
    Vælg muligheder

Leder du efter noget specielt?

Andre blogs om nudge og adfærdsdesign

Black Friday: Knaphed sælger!

Det er nu den uge, mange af os frygter: Black Friday rammer! Desværre misforstår nogle virksomheder konceptet og lancerer Black Week eller Black November – måske de bare skulle gå…

Hotel med indbygget huskeleg

Tænk altid på om dit brugerdesign også er til gavn og glæde hos dine kunder. Jeg oplevede et hotel, der måske kunne spare på noget plastik, men til gengæld risikere…