First North skuffer - Simon Kirketerp, Børsen

EP19: First North aktierne skuffer investorer med Simon Kirketerp

Man siger at risiko og afkast hænger sammen. Hvis det gør det, bør risiko belønnes, og man bør få højere afkast, hvis man investerer i noget med højere risiko. Men det sker ikke helt på vækstbørsen, First North.

Det har journalist Simon Kirketerp og hans kolleger på Børsen kigget nærmere på, og granskningen viser at de fleste noteringer på First North ikke har kunnet leve op til forventningerne – ikke engang deres egne. Det smitter af på investorernes resultater.

Vækstbørsen First North

Ideen med vækstbørsen er at give virksomheder adgang til investorer uden de samme krav, man ellers møder på de “normale” børser. På den måde kan virksomheder med behov for kapital til vækst, møde investorer, der gerne vil investere.

Mange private investorer har også kastet deres kærlighed på aktier på First North. Det har dog ikke været nogen udpræget succes.

Børsens analyse viser at selskaberne har meget svært ved at opfylde deres egne forventninger. Det har også betydet at investorernes afkast har været væsentligt dårligere end afkastet på at investere i C25-aktierne.

Du kan høre podcasten her:

Simon Kirketerp anbefaler Kurt Karas bog Den rationelle investor – find den her: https://www.saxo.com/dk/den-rationelle-investor_kurt-kara_haeftet_9788757449341

Dette afsnit er produceret af Emil Manthey.

Få besked når der er nyt

Tilmeld dig nyhedsbrev og undgå at gå glip af et afsnit.

Investering op hjernen - hør den hvor du vil

Andre episoder

Lær mere om investorpsykologi

Investering er ikke svært!

Det er et af hovedbudskaberne i denne bog, der gennem fire dele giver dig 8 råd til at blive en bedre investor.

Køb, slap af og bliv rig er opskriften på succesfuld investering. Men det er også svært, fordi vores indre hulemand vil modarbejde strategien.

I mere end 25 år har Jens Balle rådgivet om de finansielle markeder og den psykologi, der styrer os som investorer. Jens har både en MBA og en HD i Finansiering, men det er, hvordan vi agerer som mennesker, der fylder hans hverdag. 

Under dot.com-boblen i 2000 fik han øjnene op for adfærdsøkonomi og investorpsykologien, der får os til at tage de forkerte beslutninger, når vi investerer. For det er ikke rationelle beslutninger, der driver os, men snarere frygt, flok og ego.