EP14: Investering og gamification med Andreas Lieberoth

Har du tjekket dine investeringer i dag? Måske ikke – så bare tag det roligt, for det er slet ikke nødvendigt at følge dem tæt. Alligevel følger mange deres investeringer tæt – kan man mon blive afhængig af det?

Det tog jeg til Aarhus Universitet for at tale med lektor og forsker Andreas Lieberoth om. Han er tilknyttet Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse og Institut for Kultur og Samfund (Interacting Minds Centre), hvor han underviser og bidrager med forskning omkring teknologi og os mennesker. Blandt andet ved han en helt masse om at bruge spil-teknikker i relation til noget, der ikke er et spil.

Er investering et spil?

Andreas Lieberoth kommer ind på, at investering godt kan opleves som et spil. Der er løbende opdateringer og man kan få gevinster eller tab. Designet i investeringsapps eller sågar netbanker, kan også medvirke til dette.

– Man kunne måske bruge gamification, til at få investorer til at gøre det rigtige, siger Andreas Lieberoth. Man kunne for eksempel belønne diversification med point eller konfetti. Eller straffe for stor risiko i investeringsappen.

Men bortset fra fortællingen om amerikanske RobinHood, er det vist begrænset hvor meget gamification har fundet vej til danske investeringsapps. Men markederne i sig selv og resultater man opnår dagligt kan medvirke til at give investering en gamification-følelse.

– Investering kan give den samme game-feeling, som man også kender fra et spil ludo, fortæller Andreas Lieberoth. Ved at det virker en lille smule afkoblet fra virkeligheden, og man får daglig – eller oftere – måling af resultaterne af de valg man foretager, kan det opfattes som et spil.

Andreas Lieberoth omtaler på et tidspunkt Gartners Hype Cycle – den ser sådan ud:

Gartners Hype Cycle

Husk også at høre episode 7, hvor jeg taler med hjerneforsker Jon Wegner om dopamin og investering!

Du kan høre podcasten her:

Du kan følge Andreas Lieberoth på Twitter lige her: https://twitter.com/lieberothdk

Som nævnt i podcasten arbejder Andreas Lieberoth på en bog om dumhed, men indtil den udkommer, anbefaler han:

Susan Weinschenk: How to Get People to Do Stuff – find den her: https://www.saxo.com/dk/how-to-get-people-to-do-stuff_susan-weinschenk_epub_9780133122350

Dette afsnit er produceret af Emil Manthey.

Nyheder

Send en besked

Ansvarsfraskrivelse

Informationerne i nyhedsbrevene er til generel orientering og udgør ikke finansiel rådgivning. Vi fraskriver os ethvert ansvar for beslutninger truffet på grundlag af indholdet i nyhedsbrevene.
Indholdet på Hulemandens Analyser er udelukkende til generel informationsbrug og er ikke ment som finansiel rådgivning. Brugere bør ikke fortolke indholdet som specifikke anbefalinger eller rådgivning til deres finansielle situation.
Selvom vi stræber efter at sikre nøjagtigheden og aktualiteten af informationen, garanterer vi ikke for rigtigheden, fuldstændigheden eller aktualiteten af det materiale, der præsenteres.
Investering indebærer risiko, og enhver investeringsbeslutning truffet på grundlag af informationen på Hulemandens Analyser er på brugerens eget ansvar. Vi er ikke ansvarlige for tab eller skader, der opstår som følge af sådanne beslutninger.
Indholdet på Hulemandens Analyser udgør ikke professionel finansiel eller investeringsrådgivning. Brugere bør søge uafhængig professionel rådgivning, før de foretager nogen form for investering.
Indholdet på Hulemandens Analyser kan ændres uden varsel. Vi forbeholder os retten til at foretage ændringer eller opdateringer når som helst.