Investering og gamification med Andreas Lieberoth

EP14: Investering og gamification med Andreas Lieberoth

Har du tjekket dine investeringer i dag? Måske ikke – så bare tag det roligt, for det er slet ikke nødvendigt at følge dem tæt. Alligevel følger mange deres investeringer tæt – kan man mon blive afhængig af det?

Det tog jeg til Aarhus Universitet for at tale med lektor og forsker Andreas Lieberoth om. Han er tilknyttet Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse og Institut for Kultur og Samfund (Interacting Minds Centre), hvor han underviser og bidrager med forskning omkring teknologi og os mennesker. Blandt andet ved han en helt masse om at bruge spil-teknikker i relation til noget, der ikke er et spil.

Er investering et spil?

Andreas Lieberoth kommer ind på, at investering godt kan opleves som et spil. Der er løbende opdateringer og man kan få gevinster eller tab. Designet i investeringsapps eller sågar netbanker, kan også medvirke til dette.

– Man kunne måske bruge gamification, til at få investorer til at gøre det rigtige, siger Andreas Lieberoth. Man kunne for eksempel belønne diversification med point eller konfetti. Eller straffe for stor risiko i investeringsappen.

Men bortset fra fortællingen om amerikanske RobinHood, er det vist begrænset hvor meget gamification har fundet vej til danske investeringsapps. Men markederne i sig selv og resultater man opnår dagligt kan medvirke til at give investering en gamification-følelse.

– Investering kan give den samme game-feeling, som man også kender fra et spil ludo, fortæller Andreas Lieberoth. Ved at det virker en lille smule afkoblet fra virkeligheden, og man får daglig – eller oftere – måling af resultaterne af de valg man foretager, kan det opfattes som et spil.

Andreas Lieberoth omtaler på et tidspunkt Gartners Hype Cycle – den ser sådan ud:

Gartners Hype Cycle

Husk også at høre episode 7, hvor jeg taler med hjerneforsker Jon Wegner om dopamin og investering!

Du kan høre podcasten her:

Du kan følge Andreas Lieberoth på Twitter lige her: https://twitter.com/lieberothdk

Som nævnt i podcasten arbejder Andreas Lieberoth på en bog om dumhed, men indtil den udkommer, anbefaler han:

Susan Weinschenk: How to Get People to Do Stuff – find den her: https://www.saxo.com/dk/how-to-get-people-to-do-stuff_susan-weinschenk_epub_9780133122350

Dette afsnit er produceret af Emil Manthey.

Få besked når der er nyt

Tilmeld dig nyhedsbrev og undgå at gå glip af et afsnit.

Investering op hjernen - hør den hvor du vil

Andre episoder

Lær mere om investorpsykologi

Investering er ikke svært!

Det er et af hovedbudskaberne i denne bog, der gennem fire dele giver dig 8 råd til at blive en bedre investor.

Køb, slap af og bliv rig er opskriften på succesfuld investering. Men det er også svært, fordi vores indre hulemand vil modarbejde strategien.

I mere end 25 år har Jens Balle rådgivet om de finansielle markeder og den psykologi, der styrer os som investorer. Jens har både en MBA og en HD i Finansiering, men det er, hvordan vi agerer som mennesker, der fylder hans hverdag. 

Under dot.com-boblen i 2000 fik han øjnene op for adfærdsøkonomi og investorpsykologien, der får os til at tage de forkerte beslutninger, når vi investerer. For det er ikke rationelle beslutninger, der driver os, men snarere frygt, flok og ego.