Cover til investering og dopamin

EP07: Investering og dopamin

Der er meget, der kan påvirke os, når vi skal tage investeringsbeslutninger. Vi har for eksempel også kemi og hormoner, der kan komme i spil. Det har jeg talt med hjerneforsker Jon Wegener om.

Økonomer tror vi tager rationelle beslutninger, mens psykologer mener vi er irrationelle. Der er meget, der kan påvirke vore beslutninger – for eksempel også stoffer som dopamin, adrenalin og hormoner.

Denne episodes gæst er Jon Wegener, der har forsket i hvordan dopamin kan påvirke vore beslutninger.

Dopamin kaldes ofte “belønningsmiddel” eller sågar “lykkemiddel”. Dopamin er i virkeligheden en neurotransmitter (et signalstof), som overfører signaler fra dybtliggende centre i hjernen til andre dele af hjernen. Dopamin er med til at få os til at gøre ting.

Næsten alt vi gør involverer dopamin. Lige fra indlæring i skolen (dopamin-niveauet er i øvrigt også højere hos børn), til om vi løber en tur. Dopamin er også i gang når vi investerer.

Dopamin er især aktivt i forbindelse med at løse opgaver vi godt kan lide. Derfor vil man typisk opleve mere dopamin i stigende markeder (vi kan godt lide når det stiger) og mindre i faldende markeder (som vi jo ikke kan lide).

Hør den her:

Jon Wegener anbefaler varmt Daniel Kahnemans At tænke hurtigt og langsomt – find den herhttps://www.saxo.com/dk/at-taenke-hurtigt-og-langsomt_daniel-kahneman_haeftet_9788711533284

Få besked når der er nyt

Tilmeld dig nyhedsbrev og undgå at gå glip af et afsnit.

Investering op hjernen - hør den hvor du vil

Andre episoder

Lær mere om investorpsykologi

Investering er ikke svært!

Det er et af hovedbudskaberne i denne bog, der gennem fire dele giver dig 8 råd til at blive en bedre investor.

Køb, slap af og bliv rig er opskriften på succesfuld investering. Men det er også svært, fordi vores indre hulemand vil modarbejde strategien.

I mere end 25 år har Jens Balle rådgivet om de finansielle markeder og den psykologi, der styrer os som investorer. Jens har både en MBA og en HD i Finansiering, men det er, hvordan vi agerer som mennesker, der fylder hans hverdag. 

Under dot.com-boblen i 2000 fik han øjnene op for adfærdsøkonomi og investorpsykologien, der får os til at tage de forkerte beslutninger, når vi investerer. For det er ikke rationelle beslutninger, der driver os, men snarere frygt, flok og ego.