EP 34: Finansielle brugerflader med Peter Gregersen, MobilePay

Internationalt har der været stor bevågenhed på finansielle virksomheders brug af design i deres brugerflader. I USA har onlinebrokeren Robinhood været i søgelyset og i England har finanstilsynet

Med en baggrund i informationsvidenskab landede Peter Gregersen i Danske Bank i 2007. Det var samtidig det år, hvor iPhone så dagens lys og de to hændelser skulle vise sig at få stor betydning for Peter Gregersens arbejdsliv.

For den nye brugergrænseflade gav nye muligheder for design og udvikling af netbanken. Før iPhone var netbanker primært tilgængelige på computere, men nu kunne man tage den med i hånden. Men skærmens størrelse stillede andre krav til præsentationen af data. Designteamet kom op med en ide med et hjul til at navigere.

– Det der hjul kommer vi aldrig ud med, sagde en af bankfolkene om mobilbankens design og funktionalitet, fortæller Peter Gregersen. Men mobilbanken kom ud og vandt priser.

Der er måske også et lille element af gamification i Danske Banks navigation, der i store træk tog udgangspunkt i en hjul, brugeren drejede rundt. For hvad mon der gemmer sig når man drejer hjulet lidt længere?

Fjern friktion

En væsentlig vej til glade brugere er at fjerne alle barrierer i brugerfladen. Det skal være nemt og gerne intuitivt at være bruger, så er vi tilfredse.

– Ting der er pæne fungerer bedre, siger Peter Gregersen.

Finansiel design skal være mere seriøst og det skal nøje overvejes om gamification skal inddrages. For hvor går grænsen i forhold til om det entydigt er i brugers interesse? Derfor vil man man formentlig ikke finde konfetti i danske finansielle apps i mange år frem i tiden.

Hør podcasten her:

Peter Gregersen anbefaler Daniel Kahnemans At tænke hurtigt og langsomthttps://www.saxo.com/dk/at-taenke-hurtigt-og-langsomt_daniel-kahneman_haeftet_9788711533284

Her kan du læse lidt om Robinhoods design og nogle af problemerne i forhold til investorerne: https://www.motherjones.com/media/2021/10/robinhood-trading-app-design-ui-ux-video/

Vil du blive klogere på Don Normans tanker om attraktivt design er artiklen her: https://www.researchgate.net/publication/202165712_Emotion_Design_Attractive_Things_Work_Better

Nyheder

Send en besked

Ansvarsfraskrivelse

Informationerne i nyhedsbrevene er til generel orientering og udgør ikke finansiel rådgivning. Vi fraskriver os ethvert ansvar for beslutninger truffet på grundlag af indholdet i nyhedsbrevene.
Indholdet på Hulemandens Analyser er udelukkende til generel informationsbrug og er ikke ment som finansiel rådgivning. Brugere bør ikke fortolke indholdet som specifikke anbefalinger eller rådgivning til deres finansielle situation.
Selvom vi stræber efter at sikre nøjagtigheden og aktualiteten af informationen, garanterer vi ikke for rigtigheden, fuldstændigheden eller aktualiteten af det materiale, der præsenteres.
Investering indebærer risiko, og enhver investeringsbeslutning truffet på grundlag af informationen på Hulemandens Analyser er på brugerens eget ansvar. Vi er ikke ansvarlige for tab eller skader, der opstår som følge af sådanne beslutninger.
Indholdet på Hulemandens Analyser udgør ikke professionel finansiel eller investeringsrådgivning. Brugere bør søge uafhængig professionel rådgivning, før de foretager nogen form for investering.
Indholdet på Hulemandens Analyser kan ændres uden varsel. Vi forbeholder os retten til at foretage ændringer eller opdateringer når som helst.