Eksperter får os til ikke at tænke

Vi kan godt lide eksperter. Det er sikkert også derfor medierne bruger eksperter i nyhederne, for derved at forstærke værdien af nyheden. Men desværre lader vi os tit dupere af eksperter og glemmer at tænke selv.

Jeg burde formentlig ikke skrive denne blog, da jeg jo selv er en slags ekspert og har levet af at være det hele mit voksenliv. Men jeg mener også det er vigtigt at være opmærksom på hvordan vores hjerne nogen gange kan drive gæk med os og forhindre os i at tage gode beslutninger. For vi har brug for eksperter – vi skal bare ikke glemme at tænke selv.

LÆS OGSÅ

Men det lader til at vores hjerne automatisk kobler fra, når vi lytter til eksperter. Det var i hvert fald det Greg Berns og hans kolleger fandt ud af, da de lod forsøgsdeltagerne vælge mellem to alternativer. Personerne var placeret i en MR scanner så man kunne se aktiviteten i hjernen. 

Ind i mellem ville deltagerne få ekspert-rådgivning omkring det valg de skulle foretage. Dette førte til ændring i aktiviteten i hjernen, idet aktiviteten udeblev i det område, der normalt aktiveres når vi skal træffe beslutninger. Dette skete også selvom det givne råd ikke var særlig godt.

Der var stor forskel på aktiviteten når man enten fik et råd eller skulle klare sig selv. 

Det er ikke hensigtsmæssigt, hvis hjernen sådan kobler fra når vi taler med en ekspert. Det er værd at være opmærksom på næste gang du står overfor en ekspert!

Du kan læse undersøgelen her: 

Jan B. Engelmann, C. Monica Capra, Charles Noussair og Gregory S. Berns: Expert Financial Advice Neurobiologically “Offloads” Financial Decision-Making under Risk

Få mail når der er nyt​

Online-kursus i nudging og adfærdsdesign

Lær mere om adfærdsøkonomi

  • Cover til Hulemænd i habitter af Jens Balle

    Hulemænd i habitter – 3. udgave

    kr. 99,00kr. 199,00
    Vælg muligheder

Leder du efter noget specielt?

Andre blogs om nudge og adfærdsdesign

Black Friday: Knaphed sælger!

Det er nu den uge, mange af os frygter: Black Friday rammer! Desværre misforstår nogle virksomheder konceptet og lancerer Black Week eller Black November – måske de bare skulle gå…

Hotel med indbygget huskeleg

Tænk altid på om dit brugerdesign også er til gavn og glæde hos dine kunder. Jeg oplevede et hotel, der måske kunne spare på noget plastik, men til gengæld risikere…