Du bliver lykkeligere uden Facebook

Lykkeligere uden Facebook?

Hvordan påvirker Facebook os egentlig? Det har mange søgt at undersøge og nu peger en dansk undersøgelse på, at man bliver lykkeligere uden Facebook.

Jeg har tidligere skrevet om mine egne problemer med, at holde mig af de sociale medier. Vi gentager med jævne mellemrum forsøget, men det ender som regel med, at vi vender tilbage med fuld styrke (som så mange andre). Samtidig har jeg – som så mange andre – gang i flere skærme og platforme, hvilket måske også bekræfter, at vi ikke længere kan koncentrere os. Så sociale medier og den øgede tilgængelighed tablets og smartphones har givet os, har ændret hverdagen for mange. Men har det gjort os lykkeligere?

Det har den uafhængige danske tænketank, Happiness Research Institute, lavet en undersøgelse med 1.095 deltagere om. 94% af deltagerne brugte Facebook hver dag, og nu skulle halvdelen holde sig væk fra Facebook i en uge. Resultatet taler ikke for fortsat brug af Facebook, for de fleste blev lykkeligere af, at være logget af Facebook.

Deltagerne skulle forud for undersøgelsen svare på en række spørgsmål, som de skulle svare på igen efter en uge uden Facebook. På den måde havde man et før/efter niveau for både deltagere, der brugte Facebook som normalt, og deltagere, der ikke var på Facebook i en uge.

happy_without_facebook

Desuden rapporterede dem uden Facebook også, at de var lykkeligere. 88% var lykkelige mod kun 81% i den anden gruppe. Og 84% nød livet mod kun 75% i kontrolgruppen. Desværre mangler rapporten oplysninger om eventuelle forskelle før forsøget i disse tal.

Du kan se rapporten her.

 

Få mail når der er nyt​

Online-kursus i nudging og adfærdsdesign

Lær mere om adfærdsøkonomi

  • Cover til Hulemænd i habitter af Jens Balle

    Hulemænd i habitter – 3. udgave

    kr. 99,00kr. 199,00
    Vælg muligheder

Leder du efter noget specielt?

Andre blogs om nudge og adfærdsdesign

Black Friday: Knaphed sælger!

Det er nu den uge, mange af os frygter: Black Friday rammer! Desværre misforstår nogle virksomheder konceptet og lancerer Black Week eller Black November – måske de bare skulle gå…

Hotel med indbygget huskeleg

Tænk altid på om dit brugerdesign også er til gavn og glæde hos dine kunder. Jeg oplevede et hotel, der måske kunne spare på noget plastik, men til gengæld risikere…