Det kan være svært at vælge

Det kan være svært at sige hvad noget er værd, hvis man aldrig har haft berøring med det før. Hvad er diamanter værd? Eller perler (se i øvrigt denne blog)?

I bogen Predictably Irrational fortæller Dan Ariely om et forsøg han engang lavede. Hos Economist kunne man på et tidspunkt vælge mellem tre forskellige abonnementer:

economist_abo1Hvilket ville du vælge? Det er vanskeligt at sige, hvad det rigtige valg er, for vi har jo forskellige præferencer. Dan Ariely fandt ud af at folk valgte sådan:

A. 16 %

B. 0 %

C. 84 %

En stor andel, der valgte C, hvor man både fik magasinet elektronisk og via post. Ingen valgte B – gad vide hvad der sker, hvis man fjerner B som en mulighed:

economist_abo2Hvad vil du nu vælge?

Sådan valgte folk:

A. 68 %

B. 32%

Billedet er vendt om! Ved at fjerne den mulighed ingen valgte, vælger folk pludselig anderledes. Underligt nok?

Der er flere faktorer i spil her. For det første får man noget gratis hvis man vælger C i første eksempel. Man får nemlig den elektroniske version smidt i nakken. Vi kan godt lide gratis og det kan få os til at agere meget irrationelt. Dernæst giver Economist abonnenterne referenceramme. Hvad er et års abonnement reelt værd? Det er svært at svare på men her træder Economist til med en referenceramme ved at give 2-3 forskellige priser.

Derfor skal du måske også give flere eksempler på pris og produkt så dine kunder ikke finder deres referencepunkter hos din konkurrent?

 

Få mail når der er nyt​

Online-kursus i nudging og adfærdsdesign

Lær mere om adfærdsøkonomi

  • Cover til Hulemænd i habitter af Jens Balle

    Hulemænd i habitter – 3. udgave

    kr. 99,00kr. 199,00
    Vælg muligheder

Leder du efter noget specielt?

Andre blogs om nudge og adfærdsdesign

Black Friday: Knaphed sælger!

Det er nu den uge, mange af os frygter: Black Friday rammer! Desværre misforstår nogle virksomheder konceptet og lancerer Black Week eller Black November – måske de bare skulle gå…

Hotel med indbygget huskeleg

Tænk altid på om dit brugerdesign også er til gavn og glæde hos dine kunder. Jeg oplevede et hotel, der måske kunne spare på noget plastik, men til gengæld risikere…