fbpx
Hulemandens logo (sort)@1x
neonbrand-dDvrIJbSCkg-unsplash

Det er nemmere at bruge digitale penge

annonce

Sydbank har lavet en analyse af unges forhold til penge. Det har jeg blandt andet skrevet om her.

Mange oplever at det er nemmere at bruge penge, når man bruger kort (eller Mobilepay) end når man bruger kontanter. Det kaldes Pain of Paying, og det opleves ikke på samme måde, når man betaler med kort.

Det er næsten som om, at digitale penge ikke er virkelige. Det er bagsiden af medaljen ved det digitaliserede betalingssamfund

Jens Balle

Jeg har deltaget som ekspert i en artikel fra Sydbank på baggrund af unges brug af penge. Du kan læse artiklen her.

Lave dine egne benspænd

Et par gode råd til forbrugere, der har problemer med at lade være med at bruge penge, kunne være:

Butikker og webshops arbejder med at gøre det så nemt for os at bruge penge. I adfærdsdesign taler man om, at man kan bruge boost (= gøre det nemmere) eller friction (= gøre det svært), til at få forbrugerne til at købe mere. Som forbruger skal man så modarbejde disse, for at mindske forbruget og det vil de fire råd ovenfor hjælpe til med.

Har du lavet lignende benspænd for at mindske dit forbrug, hører jeg gerne fra dig. Skriv til mig på jens@averagejoe.dk.

Få mail når der er nyt​

Online-kursus i nudging og adfærdsdesign

Lær mere om adfærdsøkonomi

  • Cover til Hulemænd i habitter af Jens Balle

    Hulemænd i habitter – 3. udgave

    kr. 99,00kr. 199,00
    Vælg muligheder

annonce

Leder du efter noget specielt?

Andre blogs om nudge og adfærdsdesign