Derfor er vi afhængige af SoMe

De sidste +10 år har budt på en ny hverdag for mange af os. Muligheden for at følge med og/eller interagere via smartphones og Sociale Medier, har ændret hverdagen for mange og måske også vore hjerner. Nogen hævder vi kan koncentrere os mindre og andre forskere hævder at vore hjerner er ændrede.

En, der har haft fingeren på pulsen hele vejen og formentlig grundlagt en formue undervejs, er Brian Solis. Futurist, digital analytiker og antropolog kaldes han og han hyres som taler over det meste af kloden. For nylig var han på South by SouthWest og tale om afhængighed af de sociale medier.

På sociale medier er vi produktet og udbyderne har derfor en interesse i at få os til at komme tilbage og til at blive hængende så længe som muligt. For uden os har SoMe ikke et produkt at sælge. Ingen at vise annoncer eller sponseret indhold til.

Hans påstand er at udbyderne, via design og algoritmer har gjort os afhængige af de sociale medier. Derfor tjekker vi vore telefoner igen og igen – måske endda helt op til 1.500 gange per uge?!?!?!

Du kan høre hans indlæg her:

Jeg skal være en af de første til at indrømme, at jeg også har været afhængig af Sociale Medier. Jeg slettede dog min Facebook i februar 2018 og har droslet aktiviteterne ned på Linkedin og Instagram. Twitter vil jeg dog nødig give slip på, de jeg får mange gode faglige input fra hele verden via tweets. Men måske er det bare fordi, jeg ikke vil indrømme, at jeg er afhængig.

Få mail når der er nyt​

Online-kursus i nudging og adfærdsdesign

Lær mere om adfærdsøkonomi

  • Cover til Hulemænd i habitter af Jens Balle

    Hulemænd i habitter – 3. udgave

    kr. 99,00kr. 199,00
    Vælg muligheder

Leder du efter noget specielt?

Andre blogs om nudge og adfærdsdesign

Black Friday: Knaphed sælger!

Det er nu den uge, mange af os frygter: Black Friday rammer! Desværre misforstår nogle virksomheder konceptet og lancerer Black Week eller Black November – måske de bare skulle gå…

Hotel med indbygget huskeleg

Tænk altid på om dit brugerdesign også er til gavn og glæde hos dine kunder. Jeg oplevede et hotel, der måske kunne spare på noget plastik, men til gengæld risikere…