De syv investeringsdødssynder

I 2010 skrev jeg bloggen Undgå de syv investeringsdødssynder – godt for din formue, om nogle af de fejl vi typisk begår som investorer.

Medierne er fulde af nyheder om risici på de finansielle markeder, og jeg oplever usikkerhed blandt mange investorer i øjeblikket. Men alligevel viser markederne fremskridt og igen og igen bevises udsagnet om, at tid i markedet er vigtigere end market-timing.

Jeg har selv en passiv investering via June* og trods mediernes omtale om usikkerhed, har den klaret sig udemærket!

Tid i markedet er vigtigere end market-timing

Investor-citat

Jeg valgte i indlægget at sætte fokus på disse typiske investeringstendenser:

  • Omsætning
  • Stor gearing
  • Tillid til specialister
  • Manglende spredning
  • Risikovillighed
  • Selvtillid
  • Grådighed

Nu har en af mine inspiratorer, Josh Brown, sammen med sine kolleger lavet en video, om de syv investeringsdødssynder, som de ser dem. De har valgt at gå lidt mere traditionelt til værks og anvendt de dødssynder, du sikkert kender fra Seven:

  • Lust! = forelske sig i en position
  • Gluttony! = tage for stor risiko når det går godt
  • Envy! = misundelig på andres handler (husk at folk kun fortæller om de gode investeringer!)
  • Pride! = nægte at anerkende fakta, hvis de ikke passer til dit verdensbillede
  • Wrath! = føle at markedet/en aktie/andre skylder en noget
  • Greed! = jagte de hurtige penge
  • Sloth! = udsætte det nødvendige

*= jeg får ikke betaling for omtale af June eller andre investeringsprodukter på bloggen.

Få mail når der er nyt​

Online-kursus i nudging og adfærdsdesign

Lær mere om adfærdsøkonomi

  • Cover til Hulemænd i habitter af Jens Balle

    Hulemænd i habitter – 3. udgave

    kr. 99,00kr. 199,00
    Vælg muligheder

Leder du efter noget specielt?

Andre blogs om nudge og adfærdsdesign

Black Friday: Knaphed sælger!

Det er nu den uge, mange af os frygter: Black Friday rammer! Desværre misforstår nogle virksomheder konceptet og lancerer Black Week eller Black November – måske de bare skulle gå…

Hotel med indbygget huskeleg

Tænk altid på om dit brugerdesign også er til gavn og glæde hos dine kunder. Jeg oplevede et hotel, der måske kunne spare på noget plastik, men til gengæld risikere…