Knapper i en elevator

Corona-krisen afslører manipulation

Vi kan ikke lide at miste kontrol, og det kan faktisk føre til tilfredse kunder eller brugere, hvis man giver illusionen af kontrol.

Vidste du, at ikke alle knapper i elevatorer eller fodgængerovergange har en funktion?

Nogen af dem er blot placeret for at give oplevelsen af at man har kontrol. Og når vi så er i en situation, hvor vi helst ikke skal røre ved de samme ting, afsløres manipulationen.

Det skete blandt andet i Cambridge, USA, hvor myndighederne satte skilte op ved fodgængerovergangene, om at man ikke behøver trykke på dem. De skifter automatisk – som de også plejer.

Så gik man her og troede at det fik lysene til at skifte hurtigere, eller dørene til at åbne (eller lukke) i en elevator. Og så er de helt uden funktion? Men hvorfor er de der så?

Oplevelsen af kontrol

De er der for at give brugerne oplevelsen af kontrol. For vi kan ikke lide at miste kontrollen og derved havne ude i ingenmandsland, hvor man ikke ved hvornår lysene skifter.

Derfor er det en god ide at give denne oplevelse af, at man ved hvornår, der sker noget. For eksempel ved at vise en progress-bar, når man henter en fil eller installerer software. De er ikke altid realistiske, men de giver oplevelsen af at man har kontrol.

Progressbar hjælper de utålmodige

Og installation af timere, der viser hvornår lyset skifter i en fodgængerovergang, får også flere til at vente på grønt lys.

Fodgængersignal med counter

Du kan lære lidt mere om vores behov for kontrol i denne video, og blandt andet høre om et berømt eksempel fra en lufthavn. Her klagede kunderne over ventetid ved bagagebåndene. Man prøvede at optimere, men kunne ikke få bagagen hurtigere frem. I stedet lod man passagererne gå længere, for at komme hen til bagagebåndet og derved oplevede de en kortere ventetid. Det tog stadig ca samme tid, fra de forlod flyet, til de stod med bagagen i hånden.

Venter dine kunder unødigt i din butik? Kan du gøre noget for at give dem (illusionen af) kontrol?

Få mail når der er nyt​

Online-kursus i nudging og adfærdsdesign

Lær mere om adfærdsøkonomi

  • Cover til Hulemænd i habitter af Jens Balle

    Hulemænd i habitter – 3. udgave

    kr. 99,00kr. 199,00
    Vælg muligheder

Leder du efter noget specielt?

Andre blogs om nudge og adfærdsdesign

Black Friday: Knaphed sælger!

Det er nu den uge, mange af os frygter: Black Friday rammer! Desværre misforstår nogle virksomheder konceptet og lancerer Black Week eller Black November – måske de bare skulle gå…

Hotel med indbygget huskeleg

Tænk altid på om dit brugerdesign også er til gavn og glæde hos dine kunder. Jeg oplevede et hotel, der måske kunne spare på noget plastik, men til gengæld risikere…