Oops, I did it again
Så skete det igen. Jeg faldt i med begge ben på grund af GRATIS. Gratis er en stærk måde at påvirke kunders beslutninger på. Det
Jens Balles blog om adfærdsdesign, nudging og andre emner indenfor adfærdsøkonomi.
Jens Balle er forfatter til Hulemænd i habitter, der giver dig grundliggende indsigt i adfærdsøkonomi.
#nudge #adfærdsdesign #adfærdsledelse
Så skete det igen. Jeg faldt i med begge ben på grund af GRATIS. Gratis er en stærk måde at påvirke kunders beslutninger på. Det
Hvilken sodavand vælger du på en menu? Formentlig ikke den, der svarer til din tørst. Forskning viser nemlig, at de flestes valg påvirkes af hvordan
I takt med at Danmark åbnes op, virker det til at mange hurtigt lægger corona bag sig. Man mødes og står tæt, som om intet
Måske har du tidligere læst mit indlæg om varierende priser ved svingende temperatur (Må temperaturen bestemme prisen?)? Her beskrev jeg hvordan CocaCola ville lade temperaturen
Vi kan ikke lide at miste kontrol, og det kan faktisk føre til tilfredse kunder eller brugere, hvis man giver illusionen af kontrol. Vidste du,
Her tre uger inde i den danske afdeling af Corona-krisen, begynder nogen måske at få kuller, af at være hjemme hele tiden. Selvom man måske
Forventninger er i høj grad med til at definere, hvordan vi oplever noget. Farver, lyssætning, lydbilledet og sågar hvordan noget serveres, kan påvirke hvordan vi
Fokusgrupper og interview af kunder, er en ofte anvendt måde, til at søge at blive klogere på kunders opfattelse af en virksomheds produkter eller services.
Iværksætter i Vejle vil få os alle til at spare på vandet i bruseren. Ikke med mindre brusehoveder eller andre vandspareordninger, men ved at vise
Julen er over os og det er tid til familie-tamtam, julemad og gaver for mange af os. På falderebet kommer jeg her med et par
Vi er flokdyr og vil gerne være en del af flokken. Det er en meget virksom bias hos os, man kan trække på, når man
Nudge og adfærdsdesign er lidt modeord i øjeblikket og mange tror man kan bruge dem i alle mulige situationer. Men hvis dine modtagere ikke er
Vi vil gerne fastholde kunder i vores butik, men vi skal ikke gøre det ved at gøre det vanskeligt at forlade butikken. Forestil dig du
Når nu vi har forklaret folk, hvad der er det bedste for dem, hvorfor gør de det så ikke? Det spørgsmål stiller mange sig hver
Udbud og efterspørgsel er en af teorierne bag prissætning og produktion. Men hvis man prøver at bruge den i salget, kan det give bagslag. Jeg
Rigtig mange investorer bruger megen tid på market-timing. Skal jeg købe eller sælge nu? Men rigtig meget peger på at tiden i markedet betyder mere
Stort udbud lokker kunder til, men det kan også gøre det svært for dem i købsbeslutningen. Hvis du sælger noget til dine kunder, kender du
Har du psyke til at blive i markedet? Måske ikke, men har du virkelig psyke til at gå ud? Det er svært at time bevægelser
Kvinder er mere ærlige i deres CV og de søger ikke jobs, med mindre de har de ønskede kvalifikationer. Den myte har jeg hørt mange
Hvordan får man kunder til at hæve færre penge i pengeautomater? Det har Dan Ariely et bud på og han ved også noget om studerende
Gratis kan næsten få os til ikke at tænke os om. Også i beslutninger, hvor det at det er gratis ikke burde betyde så meget.
Forskere har de senere år brugt tid på at gennemgå tidligere forskning, for at vurdere om konklusionen kan bakkes op. Det har den ikke kunnet
Vi ser ikke verden som den er, men som vi forventer den er. Vores smagsoplevelse kan blive påvirket af det vi ser. Der er lavet
For de fleste investorer er det ikke godt at følge markederne og investeringerne for tæt. For vi risikerer at lade os rive med og handle
Hvis du er forælder, har du garanteret også haft brug for at ‘trække i nødbremsen’ overfor dine børns uendelige spørgerække, og afslutte argumentationen med ‘fordi’.
Det at have viden, er ikke ensbetydende med, at man kan bruge den viden til at ændre adfærd. Fordi man ved man skal vente på
Tysk forsøg slår en streg over en gammel myte: Kvinder er ikke bedre til at multitaske end mænd. Det er helt normalt for mange at
I et forsøg mente deltagerne at den dyre vin smagte bedst. Det var dog den samme vin, de hele tiden smagte, men forventninger har stor
Mænd overvurdere sig selv eller egne evner i mange situationer. Det gælder blandt andet udseende og evner og det påvirker når vi søger job. Faldt
Du kender sikkert det amerikanske Black Friday? Men det er naturligvis ikke nok for en virksomhed som Amazon, med en enkelt udsalgsweekend, så du har
I en artikel om inflationsfrygt og aktieuro udtaler Jens Balle sig om den indre hulemand, som driller os, når vi investerer. Usikkerhed og udsving på
Nu kan du blive klogere på investering og investorpsykologi når og hvor det passer dig! Med lanceringen af Investering på hjernen er der mulighed for
Nu kan du igen komme gratis på webinar om investering og investorpsykologi hos Zevio. Under overskriften Når hulemænd og hulekvinder investerer kan du få værdifulde
Julen er hjerternes fest, og også en tid for uddeling af gaver. Average Joe har igen valgt at støtte et godt formål med et lille
Cookie | Varighed | Beskrivelse |
---|---|---|
elementor | never | This cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time. |
viewed_cookie_policy | 1 year | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin to store whether or not the user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Cookie | Varighed | Beskrivelse |
---|---|---|
IDE | 1 year 24 days | Google DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile. |
test_cookie | 15 minutes | The test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages. |
yt-remote-connected-devices | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt-remote-device-id | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
Cookie | Varighed | Beskrivelse |
---|---|---|
_ga | 2 years | The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors. |
_gat_gtag_UA_171613118_1 | 1 minute | This cookie is set by Google and is used to distinguish users. |
_gid | 1 day | Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously. |
CONSENT | 16 years 3 months 17 days 13 hours | These cookies are set via embedded youtube-videos. They register anonymous statistical data on for example how many times the video is displayed and what settings are used for playback.No sensitive data is collected unless you log in to your google account, in that case your choices are linked with your account, for example if you click “like” on a video. |