fbpx
Udsalg i et vindue

Black Friday snyder din hjerne

annonce

Snart er det tid til årets store handelsdag igen. En dag med tilbud, kø og trafikale problemer. Og i år skal vi også huske at spritte af.

Vi forbrugere er pjattede med gode tilbud og vi er bange for at gå glip af dem. I denne uge åbnede Power for eksempel en ny butik i Kolding. Her skulle man bestille en billet på forhånd, for at deltage i åbningssalget for at undgå en corona-uhensigtsmæssig kø. Jeg kender til kunder, der kørte over 50 km for at få en “billig” computer.

Black Friday 2019

750

mio kroner

Power omsatte for 7 mio kr på de første 7 timer i Kolding!

Sidste år handlede vi danskere for 750 mio kr på internettet til Black Friday!

Vi forbrugere er vilde med de begrænsede udsalg!

Butikkerne ved, at vi er vilde med tilbud og de kender også de knapper, de kan trykke på, for at få os til at handle. For vi er slet ikke rationelle, når vi går på shopping.

Knaphed virker

Et begrænset tilbud er en af de knapper, man kan bruge. Og knaphed kan komme i flere dimensioner:

Højere førpris

Hvis man synliggør rabatten bliver vi naturligvis mere interesserede i at købe. Faktisk så meget, at selv oppustede førpriser kan få tegnebogen op af lommen.

Det har forskere fra Harvard blandt andet påvist i en undersøgelse, hvor forbrugerne viste sig villige til at betale 0,77 USD mere for hver 1 USD før-prisen er højere!

Det er ikke lovligt at fuske med førpriserne i Danmark, hvor Forbrugerombudsmanden fastslår:

Det er et krav, at førprisen skal have været gældende i “en længere periode”, umiddelbart inden prisen på varen er blevet sat ned. En periode på 6 sammenhængende uger anses for at være ”en længere periode”.

Det er vildledende markedsføring at sætte prisen kunstigt op i 6 uger med det formål at sælge varen som “udsalg”, ”nedsat”, ”rabat” osv.

Forbrugerombudsmanden

Selvom det er ulovligt, sker det måske stadigvæk. Så sent som i februar 2019 blev Salling Group meldt til politiet for vildledende priser i forbindelse med Black Friday.

Sådan undgår du at falde i

Måske tænker du “Godt jeg læste det her, for så kan jeg undgå at falde for tilbuddene”. Desværre er det ikke helt sådan det virker.

For selvom jeg også er opmærksom på hvordan vi tænker og agerer, så falder jeg også for tilbud og andre tricks. Det er nemlig noget, der sker helt ubevidst. Det kan du læse lidt mere om her.

For at undgå at falde i, er du derfor nød til at stille dig i en situation, hvor du forsøger at undgå at blive påvirket. Du kan for eksempel:

Tips til at sælge mere

Er du derimod forretningsindehaver og har lyst til at sælge mere til dine kunder, er der her et lille faktaark med tips til adfærdsdesign, der virker.

Tryk på billedet og hent billedet som PDF!

Få mail når der er nyt​

Online-kursus i nudging og adfærdsdesign

Lær mere om adfærdsøkonomi

  • Cover til Hulemænd i habitter af Jens Balle

    Hulemænd i habitter – 3. udgave

    kr. 99,00kr. 199,00
    Vælg muligheder

annonce