Bestil mad før du er sulten

FastfoodHvis du også har prøvet at gå sulten ind på en restaurant eller i en butik, vil resultatet af denne nye forskning formentlig ikke overraske dig. For vi har en tendens til at købe mere, når vi er sultne. Men vi køber også mad med flere kalorier.

Det viserer en ny undersøgelse af forskere fra University of Pennsylvania og Carnegie Mellon University, der har fået deres forskning offentliggjort i Journal of Marketing Research. Forskningen bygger på tre field-studies, hvor man har undersøgt frokostbestillingerne hos deltagerne.

I den ene undersøgelse kunne man afgive bestillinger fra kl 7 om morgenen mens maden kunne afhentes mellem 11-14. I den anden undersøgelse blev deltagerne udvalgt til at bestille enten før 10 eller efter 11. I den sidste undersøgelse skulle deltagerne afgive bestilling enten en time før eller umiddelbart før spisning.

Fælles for undersøgelserne var, at jo længere tid før afhentning man bestilte, jo færre kalorier var der i måltidet. Typisk var der 38 færre kalorier for hver time tidligere man bestilte.

Andre faktorer, som om deltagerne havde spist morgenmad eller ej, kunne ikke spores i undersøgelsens resultater.

Det kan altså betale sig at planlægge måltider i god tid.

Farligt at shoppe på tom mave

En anden vej til færre kalorier kan også være mindre tallerkner – læs mere her:

Større tallerkner = mere mad (eller madspild)

Du kan læse mere om undersøgelsen og finde flere kilder her.

Red apples with leaf
Red apples with leaf

Få mail når der er nyt​

Online-kursus i nudging og adfærdsdesign

Lær mere om adfærdsøkonomi

  • Cover til Hulemænd i habitter af Jens Balle

    Hulemænd i habitter – 3. udgave

    kr. 99,00kr. 199,00
    Vælg muligheder

Leder du efter noget specielt?

Andre blogs om nudge og adfærdsdesign

Black Friday: Knaphed sælger!

Det er nu den uge, mange af os frygter: Black Friday rammer! Desværre misforstår nogle virksomheder konceptet og lancerer Black Week eller Black November – måske de bare skulle gå…

Hotel med indbygget huskeleg

Tænk altid på om dit brugerdesign også er til gavn og glæde hos dine kunder. Jeg oplevede et hotel, der måske kunne spare på noget plastik, men til gengæld risikere…