Bedre helbred med tabs-aversion

Forskning viser at risikoen for at miste noget, man har fået, bedre kan motivere, end muligheden for at få noget senere. Derfor virker den gængse bonus-tankegang ikke.

I Nets forsøger man stadig at belønne lederne med bonus for at passe deres arbejde. Det blev tidligere begrundet med ønsket om at fastholde dem i virksomheden. Det virker dog ikke, for over halvdelen af tidligere bonusmodtagere har forladt virksomheden de seneste to år. (Ganske som jeg forudsagde tilbage i 2016)

Potentielt tab motiverer mere

I den gængse bonus-model belønner man for at nå et mål. Tanken er at det vil motivere medarbejderne, men nyere forskning viser store udfordringer med den model. Det kan blandt andet føre til tunnel-syn, fordi man zoomer ind på at få den lovede gevinst, og derfor tænker mindre langsigtet og kreativt. Og i en anden undersøgelse fik det ikke deltagerne til at arbejde hårdere når bonusen var forventet.

At potentielt tab er en god motivator, viser et forsøg med lærere. Man har tidligere belønnet læreres resultater med bonus, hvis de nåede bestemte mål med deres elever. Men det har ikke kunnet give de ønskede resultater.

I stedet prøvede man at belønne ‘modsat’. Man startede med at give en bonus, som lærerne kunne beholde, hvis de nåede bestemte mål. Ellers skulle de aflevere bonusen igen.

At dette virker, skyldes formentlig tabs-aversion, der indikerer at et tab gør dobbelt så ondt som en gevinst glæder. Så når man får en bonus, men risikerer at skulle aflevere den igen, motiverer mere.

Nudge via tab skal hjælpe patienter

Denne viden om tabsaversion skal nu hjælpe patienter til at ændre vaner og huske at tage deres medicin, måle puls med mere. Det er nemlig et problem at få diabetes-patienter, hjertepatienter eller ny-opererede til at huske at gøre det rigtige.

Det gør man brug af i et amerikansk startup, der skal hjælpe patienter med at gøre det rigtige. Man vil starte med at belønne patienterne i form af et gavekort. Hvis patienterne ikke løbene registrerer deres handlinger, vil et beløb blive fratrukket det udleverede gavekort. På den måde kan de selv påvirke hvor meget de får lov til at beholde.

Og det virker, viser de første forsøg. Se med her og bliv klogere på hvordan Wellth vil nudge:

https://youtu.be/80cLvo2TRIw

Vil du læse mere?

Du kan læse mere om forsøget med lærere her. Og du kan komme tættere på Wellthapp her.

Få mail når der er nyt​

Online-kursus i nudging og adfærdsdesign

Lær mere om adfærdsøkonomi

  • Cover til Hulemænd i habitter af Jens Balle

    Hulemænd i habitter – 3. udgave

    kr. 99,00kr. 199,00
    Vælg muligheder

Leder du efter noget specielt?

Andre blogs om nudge og adfærdsdesign

Black Friday: Knaphed sælger!

Det er nu den uge, mange af os frygter: Black Friday rammer! Desværre misforstår nogle virksomheder konceptet og lancerer Black Week eller Black November – måske de bare skulle gå…

Hotel med indbygget huskeleg

Tænk altid på om dit brugerdesign også er til gavn og glæde hos dine kunder. Jeg oplevede et hotel, der måske kunne spare på noget plastik, men til gengæld risikere…